Simulatorn från Umeå gör kranförarna till kontorsarbetare

2016-09-19 06:00  

Hamnen i Rotterdam är den största i Europa med över sju miljoner containerlaster per år. Tidigare satt förarna ensamma i hytter i toppen av de 60 meter höga kajkranarna. Men sedan ett par år tillbaka jobbar de i ett gemensamt kontrollrum på området – ibland flera kilometer från själva lastplatsen.

Simulatorerna kommer från det Umeåbaserade teknikbolaget Oryx.

– Det som är unikt i Rotterdam är att fjärrstyrningen möjliggör att operatören arbetar i kontorsmiljö, både i skarp drift och i träning med simulering. Utrustningen får föraren att känna att han eller hon sitter där bland kranar, linor och vajrar. Med högklassig grafik och realism. Känslan är mycket realistisk, säger Derny Häggström, grundare och vice vd på Oryx.

Oryx startade sin verksamhet 1999 med simulatorer för att provköra skogsmaskiner. Efter hand har arbetsfältet vidgats till bland annat kranar, truckar och grävmaskiner. Fram till i dag har företaget sålt och installerat 600 simulatorer som tränar fordonsförare i olika manövrar. Nu utvecklas i snabb takt nästa steg – avancerad fjärrstyrning.

Derny Häggström.

Från sin plats kan föraren både träna upp sin förmåga och sedan med ett enkelt kommando gå över i riktigt läge.

– Verklighetskänslan är vårt konkurrensvapen. I dag är det många som kan skapa fina 3d-grafiker, men för att få kranarna att bete sig som på riktigt i en kran som svänger och kränger och drar runt krävs det mera. Något vi jobbat med att förbättra under många år, säger Derny Häggström.

Läs mer: Virtuellt i industrin tungt skäl för 5g

Fjärrstyrningen innebär enligt Derny Häggström stora vinster både för hamnbolaget och personalen. Den sparar in mellan 20 och 30 minuter på bara förflyttningar under ett normalt arbetspass på fyra timmar. Att som tidigare ta sig ut till arbetsplatsen på det stora hamnområdet tog tid, kanske en halvtimme, och sedan skulle föraren ta sig upp i den 60–70 meter höga kranen. Mycket värdefull tid gick förlorad.

– De flesta kranförare har reagerat positivt på förändringen. Inte minst de yngre. Tidigare satt de ensamma upp i hytten. Men nu kan de ta hjälp av eller rådfråga någon av sina kolleger i kontrollrummet. Så jag skulle säga att det är en stor vinst för arbetsmiljön i detta avseende, säger Derny Häggström.

För många är fjärrstyrning ett viktigt steg på vägen till helt automatiska industriella system. Ett exempel på detta är forskningsprojektet Wroom (Wireless and remote operation of mobile machines) där Oryx är med och hjälper gruvindustrin att utveckla fjärrstyrda gruvtruckar som kan jobba effektivt under jord.

Ett arbete som följs noga av Anders OE Johansson på innovationsprogrammet Piia, Processindustriell IT och automation.

– Det finns en enorm framtidstro på detta område. Inte minst i gruvindustrin som arbetar mycket med att öppna gruvorna för automatisering och fjärrstyrning. Deras gemensamma vision är att ha noll människor under jord. Det kommer att höja säkerheten och öka produktionen, säger Anders OE Johansson.

Läs mer: Vr-masken låter dig lasta timmer från kontoret

Oryx grundare Derny Häggström anser att industrin har mycket att vinna men att det inte kommer att gå så fort som många tror. Automatiseringen dröjer.

Fjärrstyrningen i Rotterdam innebär inte att kranförarna försvinner helt och hållet. Många jobbar fortfarande kvar vid manöverborden. Och även om de blir färre i framtiden tar det tid innan de försvinner helt och hållet.

– Jag tror att det kommer att se ut så här i flera branscher. Man vill komma till helautomatisering och fjärrstyrda bilar. Men det kommer först på cirka tio års sikt. Under denna period kommer inslagen av fjärrstyrning att öka för att gradvis gå över i automatiskt läge, säger Derny Häggström.

Gör träningssimulatorer för utbildning

Oryx finns i Umeå och har 32 anställda samt 16 i systerbolaget Algoryx.

Större uppdragsgivare: Volvo, ABB, Ericsson, Atlas Copco, Komatsu.

Det här gör företaget:

• Träningssimulatorer för utbildning av fordons-förare i industrin.

• Fjärrstyrning av -kranar, hjul-lastare, truckar.

• Virtual prototyping – simulering av fordon som ännu inte finns.

• Operatörsmiljöer till Wroom – ett projekt för fjärrstyrda -gruvfordon.

Erik Klefbom

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL