INDUSTRI

Nytt stål är rosttrögt istället för rostfritt

En pc med grafikkort och snabb hårddisk. Mer än så behövs inte för att visa en datortomografi i tre dimensioner på den tryckkänsliga skärmen.

Publicerad
Ett nytt stål som är nästan lika starkt som krommolybden. Det är billigare och lättare att bearbeta än rostfritt stål. Det nya lätta stålet kan rosta en aning i början. Men efter ett tag bildas en hinna, ett skal av oxid, som gör att rosten upphör.  SSAB Tunnplåt i Borlänge lanserar det första väderbeständiga eller rosttröga stålet i världen.  Det finns i två varianter, ett varmvalsat som heter Domex, som funnits ett tag, och så den nya kallvalsade kvaliten som kallas Docol. Det senare är tunnare, mellan 0,5 och två millimeter, starkare och tåligare. Det har en garanterad sträckgräns på 700 N/mm2. Ett traditionellt stål har halva det värdet, ungefär 350 N/mm2.  Båda stålsorterna kan svetsas med de vanligaste metoderna och kräver inte förvärmning. Det kan också bockas i alla riktningar med snäva radier.  De legeringsmaterial som ingår är bland annat krom, koppar, fosfor,neodyn och kol.  - Att vi klarar att tillverka det nya stålet beror på vår tillverkningslina med en speciell och sällsynt glödningsugn, säger Karl-Inge Nilsson, produktchef på SSAB i Borlänge.  Ingen europeisk ståltillverkare har likadan glödningsugn. Ugnen tillverkas i Japan, och i USA finns ytterligare en.  Sedan lanseringen i somras har det tillverkats åtskilliga containrar runt om i världen med det nya kallvalsade stålet. Enligt SSAB finns det stora pengar att tjäna på att byta äldre och tyngre containrar mot lättare och mera väderbeständiga. Mindre kilo ger lägre fraktkostnader.  Andra tänkbara användningsområden är fordonschassier, järnvägsvagnar, skorstenar, master och en hel del annat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här