Mystisk ultraliten bakterie fotad

2015-03-02 06:53
Bakterien har en medelstorlek på 0,009 mikrometer. Foto: TT

Världens hittills minsta, kända bakterie - världens minsta liv rentav - har fotograferats med ett elektronmikroskop för första gången.

Den ultralilla bakterien tros vara så liten som något levande kan vara, och dess existens har varit föremål för debatt mellan forskare under två decennier, uppger amerikanska Berkeley lab där upptäckten gjorts.

Bakterien har en medelstorlek på 0,009 mikrometer. En mikrometer är en miljondels meter, och svävande vattendroppar i dimma brukar vanligen ha en diameter på fem-tio mikrometer, enligt Nationalencyklopedin. 150 000 av bakterierna skulle få plats på toppen av ett hårstrå.

Bakterien innehåller tätt packade spiraler, antagligen dna, och bakterien tros vara beroende av andra bakterier.

Bakterierna hittades genom att filtrera vatten och frysa ner proverna till -272 grader, innan de scannades med ett speciellt elektronmikroskop.

Forskarna vet inte så mycket om bakterien.

– De är gåtfulla. De här bakterierna finns i många miljöer och de har förmodligen viktiga funktioner i mikrobiella samhällen och ekosystem. Men vi förstår ännu inte till fullt vad dessa ultrasmå bakterier gör, säger Jill Banfield, en av forskarna bakom studien i ett pressmeddelande.

Rönen publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications.

Mer om: Bakterie