Hållbar industri
Lear vill tagga hela sätet
Ledtider och kvalitet betyder allt på Lear Corporation i Göteborg. Här tillverkas bilstolar till Volvos modeller med en hastighet av två framsäten och ett baksäte i minuten. Varje stol identifieras med rfid och nu vill företaget utöka användningen ytterligare.
Lear började använda rfid-taggar för några år sedan. De fyra parallella linorna är i dag helt automatiserade.
- Våra erfarenheter av rfid är enbart positiva, hela produktionen rakt av körs nu på det här viset, säger Peter Gränström, ansvarig för styrsystemen på Lear Corporation i Göteborg.
Och nu vill han utvidga användningen till i första hand leverantörerna. Allt för att öka kontrollen av produktionen och snabba upp ledtiden ytterligare.
När Volvo skickar en order på en stol ska den stolen vara levererad inom sju timmar. Det kan vara stolar till XC90, V70, S70 eller S80, de kan vara avsedda för den asiatiska eller den europeiska marknaden. Några ska till Storbritannien, där föraren sitter till höger, och det finns olika klädsel i flera färger. Varianterna är oräkneliga.
- När vi får byggordern så ingår alla specifikationer i den, berättar Peter Gränström.
Huvuddatorn håller reda på exakt vilka komponenter som ska ingå i den stol Volvo beställt. Stolen byggs på en palett och på den finns en rfid-tagg. Operatören får sin byggorder, skannar grundmodulerna via streckkoder och skickar sedan paletten vidare. Vid varje station utmed linan finns sedan en antenn som identifierar stolen och i en styrdator finns alla specifikationer på vad som ska göras på just den stolen. När monteringen är klar skickas alla data tillbaka till huvuddatorn. På så vis vet man exakt var i produktionen en enskild stol befinner sig.
- Vi har ett korrekthetstal på 75-80 procent, säger Peter Gränström, men vi arbetar ju även i läder och det är ett
levande material, så ibland blir det fel.
Inte värre fel dock än att de 650 anställda kan tillverka ett stolset i minuten, två framsäten och ett baksäte, i fyra parallella linor.
På Lear diskuterar man att utvidga användningen av rfid. Logistikavdelningen driver på. I fordonsindustrin gäller lean production och rfid kan spara både tid och pengar när det gäller att hantera och säkra stora materialflöden.
- Det vore ju perfekt om leveranserna redan var märkta. När vi får hit komponenter till vårt lager skulle vi veta exakt hur många som finns och i vilket pallställ. Det skulle ge oss ännu bättre kontroll över produktionen, säger Peter Gränström.
- Har vi rfid-taggar på alla komponenter kan ju Volvo sedan bara dra en läsare över stolen för att identifiera den.
Men att utvidga rfid-läsningen är ett jätteprojekt. Så länge man håller det inom huset är bristen på standard inget problem, ska många komma överens blir det mer komplicerat.
- Men vi är så nöjda med rfid att vi gärna vill utvidga lite till.