Industri

Gigantiska tankers ska rymma terminalernas olja

Foto: U.S. Navy/William S. Stevens

USA håller på att ta tillbaka rollen som en av världens största oljeexportörer. Det kräver en ny infrastruktur – bland annat terminaler ute till havs som kan hantera den nya generationens megatankers.

Publicerad

”Very Large Crude Carrier” är den nya generationens megatankers, och de utgör en viktig del i USA:s ökande oljeexport. Med en kapacitet på upp till två miljoner fat olja har så kallade VLCC blivit det föredragna sättet föra oljan ur landet. De erbjuder så pass hög effektivitet och så pass stora vinster att hamnarna har muddrat kanaler och ökat djupet vid kaj för att rymma fartygens omkrets.

Ändå är de flesta av landets hamnar allt för grunda för att rymma fullt lastade VLCC. Detta har lett till det att man har tvingats lasta fartygen till en mindre del i hamn för att sedan fylla upp resterande volym till havs via mindre tankfartyg. Detta skapar givetvis ett utmärkt scenario för ett katastrofalt oljeutsläpp.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här