Det finns kvalitetsproblem

1999-03-03 09:39  

Veckans fråga till Ny Tekniks läsare: Har du råkat ut för fusk med kvalitén? Vi fann konstruktörer hårt trängda av lönsamhetskrav, felleveranser och slarv trots allehanda certifieringar. Men ISO 9000 har ändå inneburit framsteg.

Hans-Arne Johansson, Dayco i Varberg:

"När vi bytte ytbehandlare för något år sedan fick vi problem, trots att företaget uppgav sig vara väldigt bra med ISO 9000 och så där. De ställde höga krav på oss, men de levde inte alls upp till sina egna krav själva.

Vi har jobbat hårt för att få det att fungera, det handlar om att bygga upp ett samarbete. Men det här var vad som hände."

Anders Johnsson, Trio Perfekta i Lönsboda:

"Vi har skaffat kontakter i Taiwan, och där kan man fråga sig om de kan läsa ritningar. Provleveransen var bra, men sen när de riktiga leveranserna kom började problemen."

Anders Berglund, Meritor HVS i Lindesberg.

"Vi hade en Lloydsrevision för en månad sedan, och de hittade inte ett enda fel. Det förvånar mig, för jag vet vad vi har för brister.

Det kommer en del felaktigheter från våra underleverantörer, men det är mycket bättre än för 10-15 år sedan."

Sören Molander, konstruktör på Ericsson i Hudiksvall:

"Jag har tidigare jobbat i små företag och jag var med när ISO 9000 infördes. Många småföretag löpte inte linan ut. Dom kostade på utbildningen och skaffade pärmarna som behövdes, men sen blev det hela stående i en hylla.

Jag har själv inte råkat ut för dålig kvalitet från underleverantörer, men jag har i stället befunnit mig på den andra sidan så att säga. På ett företag var ägaren bara ute efter vinst och pengar, inte kvalitet.

Jag var tvungen att göra som chefen ville. Man var ju rädd om jobbet. Det var väldigt obehagligt, jag mådde dåligt av att produkterna inte höll vad vi lovade."

Anders Olin, Tetra Pak, Lund

"Visst har man väl råkat ut för dålig kvalitet. Det är ju alltid tråkigt för det innebär förseningar med det man håller på med. Så ofta inträffar det trots allt inte, kanske några gånger om året."

Anders Olsson, Uniroc AB, Fagersta

"Kvalitén kan ju variera, men det är inte något större problem. Speciellt inte med svenska leverantörer. Värre är det med amerikanska komponenter. De verkar ha mera oreda med sina grejor där borta. Själv har jag aldrig sett ISO 9000 som kvalitetsgaranti."

Gunnel Hagstam, Eka Chemicals, Trollhättan

"Jag har nog råkat ut för att produkterna vi köper in inte har hållit måttet, men inte är det något större problem. 2 eller 3 gånger per år finns det anledning att reklamera."

Hans Asplund, Alfa Laval, Skogstorp

"Just när man väljer ny leverantör kan det kanske vara si och så med kvaliteten. Men efter en inkörningsperiod, när man börjar veta var man har varandra, brukar det bli bättre. I stort är det inte något större problem. 97 - 98 procent av leveranserna håller rätt kvalitet, 100 kan man aldrig räkna med."

Kjell Ivarsson, Markpoint, Göteborg.

"Fusk förekommer väl då och då, men det är nog mer sällan nu. Vårt företag har nyligen fått certifikat för ISO 9001 och ISO 14001, och vi har jobbat hårt med det här."

Jan Sörensen, Kemira, Helsingborg:

"En av våra råvaror var vid ett tillfälle helt utanför vad vi blivit lovade. En del av leveransen var förorenad och leverantören räknade uppenbarligen med att vi inte skulle märka någonting.

Förr hände sånt ofta, men i och med ISO 9000 blir det kanske en gång om året. Andra fel, som att en leverantör skickar fel grej, är vanligare, fast det är mer slarv än fusk. Men det är dålig kvalitet."

Mer om: Kvalitet

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer