25 nya malmvagnar när Boliden ökar i Aitik

2009-03-23 13:46  
Konstruktionsskiss av den nya vagnan från Kiruna Wagon.

För att klara den ökande produktionen av kopparmalm i Aitikgruvan har Boliden beställt 25 nya malmvagnar för frakt till smältverket i Rönnskär.

Ordern går till Kiruna Wagon, som också tillverkar delar till de nya malmvagnarna på Malmbanan. Vagnarna för Boliden blir fyraxliga och kommer att kunna lasta 73 ton. Med de nya projekterade volymerna i gruvan beräknas transporterna till 375.000 ton per år. Det är 1075 ton per dygn.

Av miljöskäl måste kopparkoncentratet fraktas i slutna vagnar. Därför utrustas de med tak. Sträckan mellan Aitik och Rönnskär i Skellefteå är 38 mil.

För att tömma vagnarna tippas de åt sidan, såväl till höger som till vänster.

Kiruna Wagon är främst känt för att tillverka vagnskorg och luckor i en stor serie malmvagnar till Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

De vagnarna skulle egentligen ha levererats från företaget Transwerk i Sydafrika. Men efter att ha testat en första serie om 68 vagnar beslöt sig gruvbolaget LKAB för att avbryta beställningen. Vagnarna klarade inte den svenska vinterkylan och lastade inte heller avtalade 100 ton per vagn.

Kockums Industrier i Malmö och LKAB tog fram den nya vagnen på kort tid och 2006 levererades en provserie på 70 vagnar. Dessa visade sig fungera, och totalt ska 750 vagnar levereras. Hittills har 500 vagnar byggts för Malmbanan. Kiruna Wagon är en underleverantör till Kockums Industrier i denna leverans.

(Uppdaterad korrigerad artikel)

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer