Populärteknik

Är induktiva tåg en bra idé?

Augsburg i Tyskland lät 2010 spårvagnen på linje 3 köra med kontaktlös kraftöverföring fram till stadens nöjesfält. Ny Tekniks läsare undrar om man inte kan använda tekniken på tåg.
Augsburg i Tyskland lät 2010 spårvagnen på linje 3 köra med kontaktlös kraftöverföring fram till stadens nöjesfält. Ny Tekniks läsare undrar om man inte kan använda tekniken på tåg.

TEKNIKFRÅGAN. Minskar trafikstoppen om tågens avtagare inte nuddar ledningen? I Ny Tekniks spalt Teknikfrågan är det ni läsare som reder ut knepiga frågor.

Publicerad

Läsarfråga:

En av järnvägens stora felkällor lär vara el-överföringen med nuvarande strömavtagare. Skulle man inte kunna göra det med induktiv teknik? Exempelvis en strömlinjeformad avtagare som aldrig gick emot ledningen?

Man tänker ju sig använda något liknande när det gäller vägtrafik. En i vägbeläggningen nedlagd kabel ska kunna överföra el till en bil induktivt.

Björn Molander, Solberga, Glanshammar

Vet du svaret på frågan? Maila till teknikfragan@nyteknik.se eller svara i kommentarspalten nedan. Det är ni läsare som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Har du nya intrikata frågor? Maila till teknikfragan@nyteknik.se