Premium

Husvagnen som ska lindra räckviddsångesten

Airstream Estream, en eldriven husvagn från Thor Industries. Foto: Thor Industries
Airstream Estream, en eldriven husvagn från Thor Industries. Foto: Thor Industries
Airstream Estream, en eldriven husvagn från Thor Industries. Foto: Thor Industries
Airstream Estream, en eldriven husvagn från Thor Industries. Foto: Thor Industries
Airstream Estream, interiör. Foto: Thor Industries
Airstream Estream, interiör. Foto: Thor Industries
Ett elektriskt chassi med dubbla batteripack och elmotorer som driver hjulen. Foto: Thor Industries
Ett elektriskt chassi med dubbla batteripack och elmotorer som driver hjulen. Foto: Thor Industries
Thor Vision Vehicle, exteriör. Foto: Thor Industries
Thor Vision Vehicle, exteriör. Foto: Thor Industries
Thor Vision Vehicle, interiör Foto: Thor Industries
Thor Vision Vehicle, interiör Foto: Thor Industries

Att dra husvagn med elbil ökar elförbrukningen rejält. Amerikanska Thor har därför tagit fram ett futuristiskt koncept med inbyggd drivning av hjulen. 

Publicerad

En påkopplad husvagn leder förstås till ökad förbrukning även för fossil- eller dieseldrivna bilar. Men eftersom elbilen har så mycket högre verkningsgrad blir det relativa räckviddstappet jämfört med en förbränningsmotor betydligt större.  

Världens största husbils- och husvagnstillverkare, amerikanska Thor Industries, har nu tagit fram en konceptvagn som ska lindra elbilisters räckviddsångest. Bolaget står bakom varumärken som Airstream, Jayco och Heartland.  

Det nu presenterade konceptet kallas för Airstream Estream Concept och är en skapelse med samma distinkta formspråk som har kännetecknat Airstream under decennier.

Airstream Estream, en eldriven husvagn från Thor Industries. Foto: Thor Industries
Airstream Estream, en eldriven husvagn från Thor Industries. Foto: Thor Industries

Estream är byggd på ett elektrifierat chassi utvecklat tillsammans med ZF och Hymer. Tekniska detaljer saknas helt men av en video framgår att det rymmer två batteripack och lika många elmotorer. Genom att tillföra drivning även på husvagnens hjul så ökar ekipagets totala räckvidd, är tanken.

Ett elektriskt chassi med dubbla batteripack och elmotorer som driver hjulen. Foto: Thor Industries
Ett elektriskt chassi med dubbla batteripack och elmotorer som driver hjulen. Foto: Thor Industries

Dessutom ska vagnen kunna fjärrstyras i låga hastigheter, vilket ska underlätta uppställning på nattens sovplats.

Thor Industries har även presenterat ett elektrisks husbilskoncept, kallat Thor Vision Vehicle, som med hjälp av batterier och en bränslecell ska kunna erbjuda omkring 480 kilometers räckvidd.

Båda fordonen är ännu på konceptstadiet och saknar helt prisindikation. 

Tyska Dethleffs, ett varumärke under Hymer och sedan 2019 en del av Thor Industries, presenterade redan 2018 ett husvagnskoncept med inbyggd drivning av hjulen, via hjulmotorer om 40 kW stycket samt ett batteripack om 80 kWh. Husvagnen kallas för E Home Coco och är utvecklad tillsammans med – ZF och Hymer.

I somras sattes ett nytt världsrekord när en E Home Coco kopplad till en Audi E-tron körde över Alperna, totalt 386 kilometer och 4 870 höjdmeter, utan att ladda.