Elbilar

Honda visar första bilden på nya elbilsplattformen

Foto: Honda
Foto: Honda
Foto: Honda
Foto: Honda

Nu släpper tillverkaren fakta om nya plattformen för kommande elbilen Honda e. Batteripacket på 35,5 kWh kan snabbladdas till 80 procent på 30 minuter. Men modellens angivna räckvidd är endast 20 mil.

Publicerad

Volkswagen har sin MEB-plattform, som utgör basen för koncernens kommande familj av billiga elbilar – och Toyotas gensvar är e-TNGA, som jätten bland annat kommer dela med Subaru. Nu har Honda släppt fler uppgifter och den första bilden på plattformen till en av de mest efterlängtade modellerna i bolagets historia.

Honda e började sitt liv som koncept, men designen väckte ett så stort sug bland köparna att bolaget snabbt fick utveckla en produktionsmodell. I Europa har man hittills fått in 31 000 intresseanmälningar kring bilen – och beställningar kan i dagsläget göras i fyra europeiska länder: Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge. 

Plattformen har ett batteripack på 35,5 kWh, som är vätskekylt för att hålla en temperatur som ger maximal effektivitet och korta laddtider. Battericellerna levereras av Panasonic. Elbilen beskrivs som en pendlare med en drivlina som har anpassats för urban körning. Litiumjonbatterierna har hållits så små och lätta som möjligt för att inte inkräkta på kupéutrymmet – och räckvidden kommer därför bara vara cirka 200 kilometer.

Kraften från den vridstarka elmotorern driver på bakhjulen, och tillsammans med en låg tyngdpunkt och en viktfördelning på 50/50 ska det ge Honda e fina köregenskaper.

En unik detalj är bilens led-upplysta laddport som sitter under ett glaslock mitt på motorhuven. Lösningen ska göra det möjligt att läsa av batteriets tillstånd utifrån, och dubbelladdaren CCS Combo 2 innebär att man kan snabbladda till 80 procent med likström på 30 minuter. För växelströmsladdaren har siffrorna dock inte offentliggjorts.

Senare under året kommer Honda presentera den slutgiltiga versionen av produktionsmodellen. Det rapporterar Inside EV:s.

Bolaget har pytsat ut information om bilen i omgångar, vilket Ny Teknik har rapporterat om bland annat här.