Premium

Så ska Trafikverket pressa priset på höghastighetsjärnvägen

Att investera i höghastighetsbanor i Sverige behöver inte leda till positiva klimateffekter, anser fem forskare vid KTH. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Att investera i höghastighetsbanor i Sverige behöver inte leda till positiva klimateffekter, anser fem forskare vid KTH. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ann-Sofie Atterbrand, tillförordnad programdirektör för Nya stambanor på Trafikverket. Foto: Trafikverket
Ann-Sofie Atterbrand, tillförordnad programdirektör för Nya stambanor på Trafikverket. Foto: Trafikverket
Så här ska den svenska höghastighetsbanan se ut, om Skanska får bestämma. Foto: Skanska
Så här ska den svenska höghastighetsbanan se ut, om Skanska får bestämma. Foto: Skanska

Sänkta hastigheter genom vissa tätorter, färre spår för vändande tåg och spår som byggs ballasterat. Det är tre förändringar som Trafikverket planerar för att få ner prislappen på den nya höghastighetsjärnvägen.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil