Växlar upp med självgående truckar

2013-05-15 07:01  

Ledtider har kortats och produktiviteten ökat. Investeringen på drygt tolv miljoner betalade sig på ett år. Effektiviseringen vid monteringen av växellådor är ett framgångsrecept som gav Svenska Monteringspriset.

På en liten vagn framför oss ligger delar till mellan- och ingående axel som ska sättas ihop till ett axelpaket. Bakom ryggen har vi höglagret med detaljer från avdelningen intill, bearbetningen.

– Ni skulle sett för ett år sedan. Då var det gaffeltruckar överallt här inne men nu finns de i stort sett bara vid utkanterna av monteringen, säger Jonas Pettersson och lägger till:

– Truckar hittar alltid någonstans att ställa detaljer, det skapas buffertar som bara blir större och större. Nu har vi styrda buffertar.

Vi befinner oss vid första stationen i monteringen hos Volvo Powertrain i Köping och står vid press-line där en av fabrikens 25 autotruckar precis levererat detaljer och ger sig iväg igen.

Lastvagnarna på truckarna är en knapp meter höga. De är förprogrammerade och kör sedan runt på egen hand i fabriken. De följer sex olika rutter med magnetremsor i golvet. Truckarna har också en RFID-läsare.

– Systemet känner av om det är ledigt i korsningarna och det finns ett förprogrammerat prioriteringsschema de följer, säger Anders Bergdahl.

Autotruckarna, eller AGV:er som de kallas, har levererats av spanska Asti som också svarat för grundinstallationen i fabriken.

– Men nu kan vi själva göra ändringar, som att dra om en slinga i golvet eller ändra prioriteringen i korsningarna. Det är inte så komplicerat, säger Anders Bergdahl.

Varje AGV har försetts med dubbla säkerhetssystem, både en laserskanner och en mekanisk stötdämpare undertill så de stannar om de kör på något.

Autotruckarna har totalt sett inneburit en investering på uppskattningsvis fem-sex miljoner kronor, ungefär hälften av hela förbättringsprojektet. Det har varit väl investerade pengar för de är centrala för flödet i fabriken.

Monteringsfabriken började sin resa 2007 då tre monteringslinor för växellådor blev en.

Hösten 2010 inleddes så det stora arbetet – ett lean flow-projekt, som i sin tur var uppdelat i åtta underprojekt.

Anders Bergdahl var projektledare och produktionschefen Jonas Pettersson var då monteringschef.

Växellådor för tunga fordon är stora och väger ganska mycket. Så gaffeltruckarna fick tidigare köra i skytteltrafik inne i fabriken. Särskilt då flödet var väldigt komplext. Det hade bara blivit så då fokus varit på beläggning för montörerna. Fanns det någon som inte var fullt sysselsatt flyttades ett nytt moment dit.

– Nu brydde vi oss inte om beläggning utan fokuserade bara på att korta ledtider genom att hela tiden fokusera på flödet, säger Anders Bergdahl.

Varje medarbetare gick en lean-kurs och tvärfunktionella grupper sattes ihop.

– Vi tog fram ett idealt läge. Bestämde vart vi skulle, alltså layouten för fabriken.

Men att ta sig dit tog sedan flera år eftersom produktionen är i gång, tre skift måndag–fredag varje vecka. De stora flyttarna fick ske under semest­rarna.

– En del flyttar fick ske i två steg eftersom vi var tvungna att flytta en station för att få ledig yta, men platsen den slutligen skulle till var inte tillgänglig förrän senare. Så det har varit ett pussel, säger Jonas Pettersson.

Ordet succé är de lite rädda att använda, för stora ord kan man få äta upp senare. Och montörerna upplever fortfarande en del krångel och väntan. Anders Bergdahl smakar ändå på ordet.

– I det stora hela får vi nog säga att projektet varit en succé, säger han.

Den totala investeringen för ­projektet är 12,5 miljoner kronor och var återbetald på ett år. Buffertar har minskat och ledtider kortats rejält.

Sedan 2007 har kostnaderna minskat med upp emot 30 procent. Det produceras fler växellådor utan att man ökat personalstyrkan. Det krävs också färre personer för materialhantering.

Men än är Volvo inte i mål.

– Det ska bli helt fritt från gaffeltruckar inne på monteringen. Efter semestern kommer vi att ha ytterligare tio autotruckar, säger Jonas Pettersson.

Han pekar på en station som ser lite äldre ut och ska bort.

– Vi ska också fräscha upp här, väggar och tak ska målas i ljusa färger. Och där, bakom draperiet, har vi nya stationer som vi inte kan visa ännu, säger Jonas Pettersson.

Förbättringsarbetet har gett mer­smak.

– Vi har lärt oss att det går att göra stora förändringar om man jobbar på ett strukturerat sätt, säger Anders Bergdahl medan vi passerar genom bearbetningen på väg. Där har liknande förbättringar inte genomförts.

– Nu ska vi ta våra erfarenheter från monteringen till att lägga upp en treårsplan för bearbetningen.

En autotruck kommer lastad med det material som operatören Robert Vusak behöver. Autotruckarna var viktiga när ett förbättringsarbete genomfördes vid Volvo Trucks Operations i Köping, en av världens största växellådsfab­riker för tunga fordon.Cecilia Larsson

Operatören Emma Andersson i arbete vid monteringen av växellådor.

Jonas Pettersson och Anders Bergdahl fick Svenska Monteringspriset för att ha skapat ett nytt, effektivt produktionsflöde. Här är de ute i växellådsfabriken och i samtal med operatören Emma Andersson.Cecilia Larsson

72 procent färre gaffeltruckstransporter

Gaffeltruckar har ersatts av autotruckar.

Antalet gaffeltruckstran­sporter har minskat med 72 ­procent.

Säkerheten i monteringen har förbättrats när gaffeltruckstransporter minskat.

Slöseri i samband med plockning har reducerats.

Icke värdeskapande moment har reducerats.

Materialhanteringen har reducerats.

Ledtider har kortats med ungefär 50 procent.

Buffertplatser har minskats med 60 procent.

Ett visuellt flöde har synliggjort problemen.

Investeringen återbetald på ett år.

”Ett föredöme för svensk industri”

2013 delades Svenska Monteringspriset ut för tolfte gången. Priset tilldelas en person eller en grupp av personer som utvecklat organisation, produkt, system, teknik, metod, verktyg, eller någon annan form av hjälpmedel, som utgör ett industriellt föredöme och bidrar till utvecklingen inom monteringsområdet.

Det delas ut av Svenskt Monteringsforum, ett nätverk med nära 300 medlemmar från över 40 företag som drivs av Swerea IVF.

I år gick priset till Anders Bergdahl och Jonas Pettersson vid Volvo Group Trucks operations Köping, som gör växellådor. Här är juryns motivering:

”Anders Bergdahl och Jonas Pettersson har i sitt projektarbete haft ett tydligt mål – snabba flöden. De har skapat tydliga flöden för detaljer och förmonterade komponenter fram till den redan uppbyggda slutmonteringen. Anpassade lastbärare har ersatt pall med krage. Med moderna autotruckar har de kopplat samman stationer i en öppen layout. Kapitalbindningen har minskat eftersom mängden gods i flödena är minimal. Golv­ytan har kunnat reduceras. Organisationen har anpassats till de nya förutsättningarna, gamla uppdelningar har tagits bort. Anders Bergdahls och Jonas Petterssons arbete är ett föredöme för svensk industri.”

Fredrik Karlsson

Mer om: Automation Truck

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt