Vägen till att bli bäst i klassen

2010-05-11 23:00  

19 slag i minuten och en ställtid på 4,5 minuter. Det världsrekordet satte Saab Automobile i oktober 2000.

Företaget hade bjudit in pressen till karossverkstaden för att demonstrera att man klarade att pressa karossdelar och byta verktyg i pressmaskinen på rekordtid.

- Inte ens japanerna klarar det, sa Pierre Carlberg, som titulerades TPM-koordinator - ett slags nyspråk som smugit sig in på Trollhättefabriken.

Tio år tidigare, vid tiden för GMs övertagande, ansågs Saab och fabriken i Trollhättan vara problembarn inom koncernen. Både bilarna och produktiviteten i verkstäderna hade fastnat i ett bottenläge.

l 1992 hyrde Saab in japanen Hideo Takezawa - med ett förflutet på Nissan - och hans konsultbolag Ogihara. Saab blev det första svenska företag som genomförde ett bench-markingprojekt.

l 1993 hade tempot i Saabs pressverkstad ökat med 25 procent på de bästa maskinerna och uppemot 100 procent på de sämsta.

Kassationerna var nere på noll.

GM-enheter från hela världen började åka till Trollhättan för att lära av karossverkstaden, och koncernledningen började anse den lilla svenska fabriken värd att satsa på.

Saab självt började införa de nya arbetsmetoderna med ständiga förbättringar, Toyota-snören, ordning och reda, standardisering, uppföljningar och annat som kännetecknar lean production även i måleriet och monteringen.

- Takezawa sådde ett frö hos oss. Och jag menar att vi vårdat det väl, sa Pierre Carlberg år 2000.

I dag, tio år senare, är det högst troligt att Saab vänder sig mot Japan igen. Som samarbetspartner.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt