Sverige ska bli tungt på lättvikt

2013-04-12 10:53  

90 aktörer har enats om en agenda för lättvikt – en av industrins tyngsta frågor. -Lättvikt lyfter svenska företags konkurrenskraft, säger Stefan Gustavsson Ledell på Swerea.

Det är framförallt allt hårdare miljökrav som driver utvecklingen, som är den samma i olika branscher. Flyg, bilar och broar måste bli lättare.

Kraftsamlingen för lättvikt samlar aktörer från både industri och akademi. Med en långsiktighet på 20 år ska den branschöverskridande arenan strukturera det som sker inom lättviktsforskning och driva på utvecklingen.

En stor del av svenskt näringsliv berörs.

-Minst hälften av svensk export påverkas av lättviktsutvecklingen, säger Anders Sjunnesson, chefsingenjör på GKN Aerospace och ordförande i Lighter, som den nya arenan kallas.

Stefan Gustavsson Ledell på Swerea är verksamhetsledare för arenan som ska hjälpa många olika företag. Det handlar dels om att skapa tillväxt och konkurrenskraft i exempelvis bil- och flygföretag. Men också i bolag som utvecklar material eller processer för lättvikt och som kan leverera direkt på export. Sverige ska bli ledande på lättvikt.

Både Volvo Cars och GKN Aerospace vittnade om hur viktig frågan är för bolagens framtid. Av leveranserna hos GKN Aerospace är 70-80 procent drivna av lättviktsdesign. Och för Volvo Cars krävs att bilmodellerna hela tiden blir lättare.

Nya lättare material måste tas fram, befintliga material måste mixas och användas på nya sätt och konstruktionslösningar måste anpassas så att materialen kan användas.

Fredrik Karlsson

Mer om: Swerea Lättvikt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt