Lilla Westermo slåss mot de stora grabbarna

2013-10-29 09:02  

Westermos fabrik ligger undanskymd på en åker i Stora Sundby, en lantlig idyll mellan Eskilstuna och Arboga. Här, långt från närmaste industriområde, satsar den lilla elektroniktillverkaren på robust kvalitet. Det har lönat sig. När en ny tåglinje öppnar i Washington DC har vagnarna nätverk från Westermo ombord.

I Westermos fabrik står en grupp män och kvinnor i vita rockar. De har tjocka luntor i händerna och följer koncentrerat när mått och toleranser på en liten elektroniklåda gås genom. De är högt uppsatta kvalitetsansvariga för Kawasaki, Toshiba och Washington Metropolitan Area Transit Authority, WMATA.

I dag ska det avgöras om Westermo lever upp till kvalitetskraven så att tillverkningen kan sätta i gång.

Det är kvaliteten Westermo lever på. Företaget tillverkar nätutrustning, till exempel Ethernet-växlar, för mycket krävande miljöer. Tillverkningsvolymerna är små, den största produktserien görs i omkring 20 000 exemplar per år.

85 procent går på export. Kunderna finns i kraftindustrin, järnväg, sjöfart, offshore, processindustrin och inte minst vatten och avlopp.

– Vi jobbar med beprövad teknik men gör den mer robust, säger Lars-Ola Lundkvist, Westermos vd.

Westermo jobbar visserligen med den senaste tekniken, men det är inte ett självändamål.

Om driftsäkerhet eller livslängd kräver det gäller det att kunna välja bort finesser eller att se till att nytt fungerar med gammalt.

Hårdvaran kan vara oförändrad i åratal. Det ger kunderna möjlighet att lättare bygga ut gamla anläggningar och ta till vara reparatörernas kunskap om tekniken.

– Komponentval är en kärnkompetens. Om man är bra på det blir det en möjlighet i stället för ett problem, säger Lars-Ola Lundkvist.

För Westermos del handlar det inte så mycket om branschens allmänna problem med komponenter som inte håller specifikationerna, utan mer om ett behov av att de små, täta inkapslingarna ska klara till exempel värme och kyla. Testerna av kretskorten görs i många steg och avslutas med just värmetester. Returration är under 0,25 procent.

Lars-Ola Lundkvist minns dock en period med mer returer än vad Westermo är vana vid.

– Det var ändå bra för oss till slut, vi blev snabbare på att upptäcka problem och bygga processer för att snabbt göra förbättringar.

Westermo har en stark koppling till tågbranschen genom ett lång-varigt samarbete med Bombardier.

Det senaste uppdraget kommer från tågtillverkaren Kawasaki, via underleverantören Toshiba.

Westermo ska leverera Ethernet-nät till 364 tunnelbanevagnar som ska gå på den nya linjen i Washington. Det är första gången Toshiba väljer ip-baserad teknik för sina tåg. Kvalitetssäkringen är extrem, och i dag finns hela kedjan i rummet.

För Kawasaki började processen redan för 3–4 år sedan då företaget gick igenom de möjliga leverantörerna i Europa och granskade flera alternativ. Westermo kom in sent.

– Den här komponenten kanske är liten, men den kan stoppa ett tåg och det innebär samtal från kunden och i slutänden förlorade intäkter. Här på plats kan jag se att det är rent och snyggt. Man känner en bra attityd till kvalitet, säger James Bruen, kvalitetsansvarig för Kawasaki.

Westermo har närmare till K-märkta byar än till flygplatser, motorvägar och järnvägar. Mobiltelefontäckningen är si och så. Ändå är det här en hel grupp människor från flera länder och storföretag har samlats. För James Bruen är det vardag. Tågbranschens extrema kvalitetskrav kräver att man möter även underleverantörernas underleverantörer öga mot öga.

– Vi kallar varje projekt för en by där vi träffas och tar in alla de berörda människorna, säger han.

Westermos tillverkning har legat i bygden i snart 40 år, och Lars-Ola Lundkvist ser det som en tillgång. Det är nära till storkunden Bombardier i Västerås. Forskning och utveckling finns nära tillverkningen. Det händer att kunder kräver garantier för att produktionen ska ske just i Sverige.

– Det är lätt att känna starkt för det här företaget. Det är litet, men en världsspelare och vi står för högsta kvalitet, säger Lars-Ola Lundkvist.

Tina Fransson monterar nätverksmoduler. Tågtillverkarna är stora kunder.

Röntgen ger möjlighet att granska mikro- skopiska förbindningar som till exempel ”lödbollarna” under mikrochip.

Kawasaki ska bygga tåg med nätverk från Toshiba. Båda företagen, tillsammans med representanter för Washingtons tunnelbana, inspekterar underleverantören Westermo på plats i fabriken.

Westermo

  • Verksamhet: Robust kommunikationsutrustning.
  • Ägare: Beijer Electronics.
  • Grundades: 1975 av Asea-ingenjören Tore Andersson, bygdens son.
  • Anställda: 170.
  • Omsättning: 325 miljoner kronor.
  • Huvudkontor och fabrik: Stora Sundby, säljkontor i flera länder.

Niklas Dahlin

Mer om: Automation

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt