Hållbar industri

Hyundais robot ska ta hand om bilköparna

Roboten säger även till personer som dyker upp utan munskydd. Foto: Hyundai

DAL-e möter kunderna i Hyundais showroom. Den nya roboten kan föra en dialog, skilja mellan olika ansikten och berätta om tekniken i bilarna. 

Publicerad

Sociala robotar vars uppgift är att interagera med människor har funnits länge, men försöken med att etablera dem som en naturligt integrerad del i samhället har ännu inte lyckats – trots många försök. För hittills har kundernas respons inte motsvarat branschernas förväntningar.

Ett exempel är introduktionen av den lilla roboten Fabio, som skulle hjälpa kunderna i en matbutik. Men den information han gav visade sig vara knapphändig och vissa besökare upplevde rädsla istället för att känna sig hjälpta. Så 2018 fick Fabio sparken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här