Hållbar industri

Han sänker friktionen inuti Scanias motorer

Mattias Karls bolag ANS utvecklar en hal ytbeläggning som minskar friktionen inuti lastbilsmotorn. Foto: ANS

Fordonsindustrin möter allt strängare krav på energieffektivitet. Hos Scania testar man nya beläggningsmetoder för att minska friktionen i motorerna.

Publicerad

– Den ökning i verkningsgrad som skett i lastbilsmotorer kan tillskrivas ett ökat förbränningstryck. Detta ger större laster att hantera, vilket i sin tur ofta leder till större friktionsförluster. Vinsten med att öka förbränningstrycket är ändå mycket större än ökningen i friktionsförluster, säger Lars Hammerström, tribologiexpert hos Scania.

Tribologi är vetenskapen om friktion, nötning och smörjning.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här