Hållbar industri

Första beställningen på ny flexivagn

Om nyemissionen går i lås, ska Flexiwaggon bygga och leverera det första exemplaret av sin nya robustare NG Flexivagn under detta år. Foto: Flexiwaggon
Den förra generationens flexivagn byggdes i ett exemplar 2016. Sedan dess har 60 procent av komponenterna skalats bort. Foto: Flexiwaggon
Flexiwaggons vd Jan Eriksson. Foto: Flexiwaggon

Flexiwaggon, som utvecklar järnvägsvagnar för transport av lastade långtradare, har fått den första ordern på sin nya vagnmodell. Om den pågående nyemissionen går i lås, ska vagnen levereras till ett svenskt logistikbolag innan årets slut.

Publicerad

Företaget har tidigare byggt en prototypvagn som kan transportera en dragbil med semitrailer. Vagnkorgen svänger ut åt sidan och fäller ut en ramp, så att lastbilen kan köra ombord. Tack vare elanslutning ombord kan lastbilens eventuella kylaggregat drivas utan diesel.

Syftet med detta är att spara fossilbränsle på så stor del av transportsträckan som möjligt. Lastbilen kör för egen maskin bara sista sträckan fram till kunden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här