Hållbar industri

Bilindustrin går i spinn över trekantig skruv

Principen för Taptite (klicka för större bild)
Rolf Carlsson

Äntligen har det lossnat för skruven som inte lossnar. Volvo, Jaguar, Ford är några av dem som gått över till den självlåsande, trekantiga skruven som gör sina egna gängor.

Publicerad

Jaguars nya V8-motor har över 300 trekantiga ”Taptite-skruvar” från Bulten i Hallstahammar. Monteringslinan i Bridgeend, Wales, har kunnat krympas med 25 meter genom att man uteslutit de maskiner och annan utrustning som gängar och gör rent i skruvhålen.

Volvo Powertrain i Köping, som levererar växellådor till Volvo Lastvagnar, har byggt om en hel växellåda bara för att kunna ersätta så många traditionella skruvar som möjligt med Taptite.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här