Hållbar industri

Automatiserad godshantering på Finnairs nya lastterminal

Robert Lönnblad. Foto: Finnair Cargo
Finnair beskriver sin nya lastterminal på Helsingfors flygplats som den modernaste i hela Europa. Foto: Finnair Cargo
Finnair beskriver sin nya lastterminal på Helsingfors flygplats som den modernaste i hela Europa. Foto: Finnair Cargo
Finnairs nya flotta av Airbus A350 XWB (Extra Wide Body) ska öka godskapaciteten med 50 procent. Det kräver en effektivare lastterminal. Foto: Finnair Cargo
Solpaneler på terminalens tak ska producera drygt tio procent av anläggningens elförbrukning. Foto: Finnair Cargo

Finnair har invigt en ny lastterminal på Helsingfors flygplats. Bland annat uppkopplade gaffeltruckar och sensorstyrd lasthantering ska öka och rationalisera godshanteringen.

Publicerad

Bakgrunden är att Finnairs nya Airbus 350-flotta ska öka flygbolagets godskapacitet med 50 procent, samtidigt som man antagit en ny och striktare hållbarhetsstrategi. Därför har Finnair investerat omkring 80 miljoner euro (cirka 800 miljoner kronor) i vad man kallar Europas modernaste lastterminal.

Den nya terminalen heter Cool Nordic Cargo Hub, och har bland annat försetts med möjligheten att automatisera alla terminalens funktioner i ett produktionsstyrsystem kallat Mercator Sky Chain.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här