Fordon

Hägglunds osynliga stridsvagn

Kanonen på den CV90120 som försetts med ir-displayer är av en ny, lättare typ, där eldröret har fått ett yttre skal för bland annat värmeutjämning. Den kantiga formen gör att man kan montera ir-displayer även där. Foto: Hägglunds
Kanonen på den CV90120 som försetts med ir-displayer är av en ny, lättare typ, där eldröret har fått ett yttre skal för bland annat värmeutjämning. Den kantiga formen gör att man kan montera ir-displayer även där. Foto: Hägglunds
CV90-vagnen kan luras med hjälp av termopaneler och se ut som en vanlig personbil i värmekamera.
CV90-vagnen kan luras med hjälp av termopaneler och se ut som en vanlig personbil i värmekamera.
De sexkantiga plattorna kan variera värmen och få fordonet att smälta in i bakgrunden och bli osynlig för ir-spaning. Foto: Hägglunds
De sexkantiga plattorna kan variera värmen och få fordonet att smälta in i bakgrunden och bli osynlig för ir-spaning. Foto: Hägglunds

På världens största militärmässa visar fordonstillverkaren Hägglunds denna vecka en stridsvagn som inte syns - i alla fall inte i ir-området. Ny Tekniks reporter fick en förhandstitt... eller vad man ska kalla det.

Publicerad

<p>Det känns som den svarta CV90-vagnen växt till sig sedan jag såg den sist. Fronten är fräckare, kanonen ser grövre ut och kantigare. Och ena sidan är täckt med 400 sexkantiga plattor av en cd-skivas storlek.</p> <p>Tittar man genom en ir-kamera syns vagnen tydligt. Först. Sedan gör projektledaren Peder Sjölund någonting på en panel och stridsvagnens konturer börjar lösas upp och ändra form. Plötsligt är det en bil som står framför mig, i alla fall enligt ir-kameran.</p> <p>- Känn här, säger Peder Sjölund. Plattorna är olika varma.</p> <p>Det är ganska mycket trolleri över det hela. Jag ser ju att stridsvagnen står där, men ir-kameran ser något annat.</p> <p>- Nästa steg är att gömma oss även för radar. Och sedan tar vi oss an det synliga spektrumet. Patentansökningarna är redan inskickade, vi väntar egentligen bara på att tunnfilmstekniken ska bli mogen och kommersiellt tillgänglig.</p> <p>Peder Sjölund, teknisk doktor i experimentell laserfysik, kom till BAE Systems Hägglunds för fyra år sedan. Han började omedelbart arbeta med ett stort signaturanpassningsprojekt som Hägglunds och FMV hållit på med sedan 1990-talet. Målet var ett fordon som skulle undgå upptäckt för värmesökande projektiler och ir-sensorer.</p> <p>Ir-spaning blir allt vanligare i konfliktområden. I stort sett alla moderna plan, helikoptrar och markfordon har ir-sensorer, men de finns också </p> <p>i nattkikare och mörkerglasögon, som även terrorister lätt kan skaffa.</p> <p>Efter en rad experiment beslöt Peder Sjölund att använda termoelektriska element. Dessa ändrar temperatur om man skickar igenom en elektrisk ström. Hans team utvecklade små sexkantiga displayer som man kan klä in ett helt fordon med, och förvandla det till en gigantisk termisk tv.</p> <p>- På den kan vi visa flera saker. Vi kan ta en ir-bild på vilken bakgrund som helst och visa den så att vi smälter ihop. Vi kan bli stenar i öknen och träd i skogen. Vi kan också ta en bild på ett annat fordon under gång och sedan "bli" det i ir-området. Eller identifiera oss för de egna trupperna så att de inte skjuter på oss.</p> <p>Det unika med termodisplayerna är sammansättningen av olika material och hur de sprider värme. Värme fördelas långsamt i djupled men blixtsnabbt i sidled, samtidigt som effektiviteten i kylning och värmning är mycket hög. </p> <p>För att täcka en hel stridsvagn går det åt ungefär 1 500 termodisplayer. De går att integrera med pansar och andra skydd på fordonet. För att de ska kunna styras som pixlarna i en tv sitter de ihop i ett elektroniskt nätverk, där var och en har ett eget ip-nummer. Om någon skulle skadas är det bara att skruva loss den och sätta dit en ny, som automatiskt får sin plats i nätverket. </p> <p>I serieproduktion ska displayerna kosta mindre än 500 kronor styck.</p> <p>Termodisplayernas design gör också att de lätt kan tillverkas i andra storlekar. För marina fartyg skulle de kunna vara större. </p> <p>- Projektet har hittills kostat runt 13 miljoner kronor, varav FMV har bidragit med fem miljoner uppdelat i flera beställningar. Men nästan viktigare än pengarna har markeringen av ett tydligt intresse från FMV varit, säger Dan Lindell, produktchef för CV90. </p>