Tyrrell P34 skapades av Tyrrell-stallets chefdesigner Derek Gardner. Avsikten var att få in hjulen helt bakom maxbredden på vingen fram, 1,5 meter.
Dubbla uppsättningar av 254-millimeters hjul fram gav grepp och bromsförmåga jämförbart med traditionella hjul, men med lägre luftmotstånd och mindre turbulens över bilen.
1976 vann Jody Scheckter Sveriges GP med den märkliga bilen. Men det var den enda segern den tog på 30 tävlingar. Bland annat satt Ronnie Peterson vid ratten under 1977 års säsong. Högre vikt och sämre däck blev slutet för bilen. De små framdäcken var för udda för att få samma utvecklingsresurser som de traditionella.
Flera andra stall hade planer på bilar med sex hjul, men de skrotades. 1978 hade Tyrrell en vanlig Formel 1-bil igen. På 1980-talet ändrades reglerna, och en Formel 1-bil måste i dag ha exakt fyra hjul.
Det här är en artikel från tidingen Teknikhistoria nummer 5, 2017 . Prenumerera på den här.
Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.