Svarta lådans historia började på 1930-talet

Grafik: Jonas Askergren

GRAFIK. Redan på 30-talet skapade de franska ingenjörerna Francois Hussenot Paul Beaudouin en färdskrivare ”Type HB” som registrerade data optiskt på 88 mm-film.

Färdskrivaren, ”svarta lådan” är egentligen orange, och består av två stycken lådor, en ljudregistrator och en färdregistrator.

1956 skapade den australiske forskaren David Warren en prototyp till den moderna svarta lådan när han utredde en uppmärksammad krasch med passagerarjeten de Havilland Comet.

Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO har föreslagit förbättringar av färdskrivarnas funktion för nya flygplanstyper från 2018 och för tidigare certifierade från 2020.

Batteritiden efter ett haveri ska ökas till 90 dagar mot 30 dagar idag. Lådorna ska också skjutas ut automatiskt vid kontakt med vatten, samt ha förmåga att flyta. Räckvidden för lådans spårsignal ska öka från två kilometer till åtta. Svarta lådorna ska också vid vid larm sända inspelad information i realtid till flygbolagen via satellit.

 

Det här är grafikuppslag från tidingen Teknikhistoria nummer 6, 2014 . Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

 

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt