Concorde – snabbast och vackrast

Grafik Jonas Askergren. Grafiken kan förstoras till full storlek med den gula markeringen uppe till höger. Detta fungerar för tillfället endast på desktop och läsplatta.

Se grafiken på föregångaren Concorde

Concorde var snabbast, vackrast och det enda lyckade försöket att bygga ett passagerarplan för överljudsfart. Planet konstruerades i ett samarbetsprojekt mellan Frankrike och Storbritannien. Hastigheten drev designen, en stor deltavinge med en mycket smal flygplanskropp och fyra enorma motorer från Rolls-Royce. Concorde flög första gången i mars 1969 och togs ur bruk i november 2003.

 

Den här grafiken publicerades i Teknikhistoria nummer 1, 2013. Prenumerera här.

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer