Fordon

Förlorade havsracet mot Slussenbron – nu är jättekranarna i hamn

Kranarna fraktades i nedfällt läge. Foto: Stockholm Hamnar
Kranarna fraktades i nedfällt läge. Foto: Stockholm Hamnar
Nya Stockholm Norvik Hamn. Foto: Stockholm Hamnar
Nya Stockholm Norvik Hamn. Foto: Stockholm Hamnar

De två gigantiska lyftkranarna, 120 meter höga, nådde den nya godshamnen vid Nynäshamn under onsdagen.

Publicerad

Kranarna är av super post panamax-klass och ska sköta containerhanteringen i den nya stora godshamnen Norvik Hamn. Varje kran väger 2 000 ton och kan lyfta 65 ton.

De har fraktats med båt från Kina i nedfällt läge och mätte då bara 80 meter på höjden. Väl på plats ska de fällas upp till sin fulla höjd, drygt 120 meter.

Johan Wallén, försäljningschef på Stockholm Hamnar, berättar för Nynäshamnsposten att transporten generellt sett gick bra, även om fartyget fick vänta några dagar i Engelska kanalen på lugnare vindar.

Clash of the steel titans

Tidningen Mitti har skildrat havsracet mellan de två kranarna och den nya Slussenbron. Eftersom Slussenbron blev försenad på grund av hårt väder i Bsicayabukten såg det ett tag ut som om Norvikskranarna skulle gå om bron strax före målsnöret. Mitti kallade kampen för Clash of the steel titans.

Till slut blev det ändå Slussenbron som kom först fram, den 11 mars.

– Vi förlorade ju det. Men från början trodde vi inte ens att vi skulle vara nära. Vi kom ikapp nästan, säger Jona Wallén till Nynäshamnsposten.

Eventuellt skjuts invigningen upp

Containerterminalen i nya Norvik Hamn ska öppnas den 2 maj. Senare i september ska även hanteringen av rullande gods, så kallad roro-trafik, dra igång.

Planen var att en officiell invigning av hamnen skulle hållas i juni. Men eventuellt flyttas den på grund av coronasmittan.

Den nya godshamnen

Formellt heter godshamnen Stockholm Norvik Hamn. Den ska ersätta containerterminalen i Frihamnen i Stockholm.

Containerterminalen i Norvik ska drivas av Hutchison Ports mellan roro-delen sköts av Stockholm Hamnar.

Fullt utbyggd ska containerterminalen ha en kapacitet om 500 000 TEU per år, vilket betyder att 500 000 tjugofotscontainrar kan passera genom hamnen varje år.

Hamnbygget kostar 3,7 miljarder kronor och pågår i fyra år.