Fordon

Nya bromsar tystar godstågen i Europa

Bromsbackar av konstfibermaterial ska få tyst på godstågen. Foto: Deutsche Bahn
Bromsbackar av konstfibermaterial ska få tyst på godstågen. Foto: Deutsche Bahn
Bromsbackar av konstfibermaterial ska få tyst på godstågen. Foto: Deutsche Bahn
Bromsbackar av konstfibermaterial ska få tyst på godstågen. Foto: Deutsche Bahn

Den här veckan inleds arbetet med att byta bromsbackar på Europas 600 000 godsvagnar för att få tystare godstrafik.

Publicerad

Arbetet inleds i Tyskland, som gått i spetsen för att hitta en metod att minska bullret som uppstår när långa godståg rullar fram på rälsen.

Forskare är numera medvetna om varför bullret uppstår: De bromsbackar av gjutjärn som traditionellt används på godsvagnar orsakar ojämnheter på hjulen när de bromsas. Dessa i sin tur ger upphov till ojämnheter på rälerna. Oljudet som uppstår när hjul och räls möts kan i vissa fall jämföras med ljudet från en trycklufthammare.

På många persontågsvagnar har bromsbackarna ersatts med skivbromsar på hjulaxeln. Men att byta till ett sådant bromssystem på Europas alla 600 000 godsvagnar skulle bli alldeles för dyrt. Ett annat system med kompositbromsar som används i vissa nya godsvagnar blir också för dyrt eftersom hela bromssystemet på vagnarna måste byggas om.

Nu har internationella järnvägsunionen UIC godkänt en ny typ av bromsback, tillverkad av konstfibermaterial, som kan användas i de befintliga bromssystemen, och som inte ger upphov till ojämnheterna på järnvägshjulen. Bromsen kallas LL (Low noice, Low friction).

Ett provtåg har rullat 200 000 km genom de flesta länder i Europa, däribland Sverige. Bland de järnvägsbolag som deltagit i testerna finns Green Cargo.

På måndagen inledde Tyska järnvägsbolaget DB Schenker Rail arbetet med att byta bromsbackar. Schenker Rail har 60 000 godsvagnar. Totalt finns i Tyskland 180 000 godsvagnar och i hela Europa 600 000 vagnar.