Innovation

Mäter friktion för bättre skidglid

Utförsglid med transponder på benet
Utförsglid med transponder på benet

"Snön kan man inte ändra på, men vallan kan förbättras". Så resonerar friktionsforskare som vill pressa mer fart ur skidorna.

Publicerad

Tillverkare av skidor och skidvalla vallfärdar till Fraunhoferinstitutet för mekanik och material i Freiburg. Professor Matthias Scherge har länge studerat förhållandet mellan snö, skidans yta och valla som appliceras.

Forskarna vid institutet simulerar kontakten mellan enstaka snökristaller och ytbeläggningen med hjälp av en testrigg och mäter sedan friktionskoefficienten i förhållande till temperaturen.

- Det är de första 10 till 15 nanometerna av ytbeläggningen som avgör glideffekten, hävdar Matthias Scherge.

I testutrustningen ingår en skidtribometer. I den får en liten sektion av skidan köra i cirkel över en snötäckt skiva för att testa olika kombinationer av valla och ytbeläggningar för bästa resultat i olika temperaturer.

Slutligen den ultimata testen i skidhallen, där duktiga skidåkare genomför glidtest på en hundrametersbana med olika lutning. Tiderna mäts med hjälp av transpondrar monterade på skidåkarnas ben.

Men trots den vetenskapliga utrustningen anser Scherge att den viktigaste informationen för att förbättra gliet får man genom tips från åkare och deras vallningsexperter.