Populärteknik
Nya motorer tillåts i Formel E

Nu ska stallen som kör Formel E med eldrivna racingbilar kunna utveckla egna motorer och batterier.
För två veckor sedan gick första loppet i Formel E där bilarna drivs av elmotorer. Den nya klassen som hade sin premiär i Beijing är verkligen förarnas tävling. Alla kör samma typ av bil, Spark-Renault SRT_01E vars motor från McLaren har effekten 200 kW som ger en toppfart på 225 km/h.
Men nu införs en ny regel där stallen får välja egna motorer och batterier, säger tävlingsklassens vd Alejando Agag i ett pressmeddelande som citeras av Autoblog Green.
Nya motorer tillåts från och med nästa års tävlingssäsong och nya batterier får börja användas året efter.
Det gör att den nya e-klassen blir mer lik exempelvis Formel 1 där motorer och bilarnas konstruktion kan vara lika avgörande som förarnas skicklighet.
- Stallen kan till och med bygga helt egna bilar, men reglerna är strikta vilket gör att det inte finns mycket utrymme för exempelvis utveckling av aerodynamiken, säger Alejando Agag.
- Jag hoppas att vi får se tre till fyra olika batteri- och motortillverkare.
Det skulle höja statusen för Formel E som idag inte får kora någon världsmästare. Enligt bilsportförbundet FIA som administrerar regelverket för i stort sett all bilsport krävs fyra olika tillverkare för att en tävlingsklass ska kunna bli ett officiellt världsmästerskap.