Populärteknik

Nya motorer tillåts i Formel E

Idag sitter samma typ av motor från McLaren i alla Formel E-bilar. Foto: FIA Formula-E & McLaren
Idag sitter samma typ av motor från McLaren i alla Formel E-bilar. Foto: FIA Formula-E & McLaren

Nu ska stallen som kör Formel E med eldrivna racingbilar kunna utveckla egna motorer och batterier.

Publicerad

För två veckor sedan gick första loppet i Formel E där bilarna drivs av elmotorer. Den nya klassen som hade sin premiär i Beijing är verkligen förarnas tävling. Alla kör samma typ av bil, Spark-Renault SRT_01E vars motor från McLaren har effekten 200 kW som ger en toppfart på 225 km/h.

Men nu införs en ny regel där stallen får välja egna motorer och batterier, säger tävlingsklassens vd Alejando Agag i ett pressmeddelande som citeras av Autoblog Green.

Nya motorer tillåts från och med nästa års tävlingssäsong och nya batterier får börja användas året efter.

Det gör att den nya e-klassen blir mer lik exempelvis Formel 1 där motorer och bilarnas konstruktion kan vara lika avgörande som förarnas skicklighet.

- Stallen kan till och med bygga helt egna bilar, men reglerna är strikta vilket gör att det inte finns mycket utrymme för exempelvis utveckling av aerodynamiken, säger Alejando Agag.

- Jag hoppas att vi får se tre till fyra olika batteri- och motortillverkare.

Det skulle höja statusen för Formel E som idag inte får kora någon världsmästare. Enligt bilsportförbundet FIA som administrerar regelverket för i stort sett all bilsport krävs fyra olika tillverkare för att en tävlingsklass ska kunna bli ett officiellt världsmästerskap.