Fordon

Williams nya elbilschassi har teknik från Formel E

Foto: Williams

F1-rävarna på Williams kompletterar sin nya batterifabrik med ett skalbart chassi för elbilar. FW-EVX hämtar teknik från tävlingsbanorna – och kommer kunna anpassas till en rad olika karosstyper.

Publicerad

Willams Advanced Engineering bygger vidare på erfarenheterna från företagets Formel 1-stall. I dag kan man dessutom dra nytta av teamets kunskaper inom elektrifiering från tävlingsbanorna i Formel E. Nu ska Williams bygga en batterifabrik på brittisk mark. Där kommer man bland annat tillverka de batteripack som ska sitta i Aston Martins elbil RapidE. Men eftersom endast 155 exemplar av modellen är planerade krävdes ytterligare projekt för att hålla fabriken rullande.

För ändamålet har Williams arbetat på en ny fordonsplattform för elbilar. Skalbara FW-EVX ska kunna anpassas till en rad olika karosstyper. Plattformen kommer också bidra till lättare och säkrare elfordon.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här