Williams nya elbilschassi har teknik från Formel E

2017-09-12 09:58 John Edgren  
Foto: Williams

F1-rävarna på Williams kompletterar sin nya batterifabrik med ett skalbart chassi för elbilar. FW-EVX hämtar teknik från tävlingsbanorna – och kommer kunna anpassas till en rad olika karosstyper.

Willams Advanced Engineering bygger vidare på erfarenheterna från företagets Formel 1-stall. I dag kan man dessutom dra nytta av teamets kunskaper inom elektrifiering från tävlingsbanorna i Formel E. Nu ska Williams bygga en batterifabrik på brittisk mark. Där kommer man bland annat tillverka de batteripack som ska sitta i Aston Martins elbil RapidE. Men eftersom endast 155 exemplar av modellen är planerade krävdes ytterligare projekt för att hålla fabriken rullande.

För ändamålet har Williams arbetat på en ny fordonsplattform för elbilar. Skalbara FW-EVX ska kunna anpassas till en rad olika karosstyper. Plattformen kommer också bidra till lättare och säkrare elfordon.

Företagets ingenjörer har exempelvis utvecklat ett helt nytt sätt att tillverka kolfiberkomponenter till hjulupphängningen, av till 80 procent av återvunnen kolfiber. Delarna sägs vara 40 procent lättare än motsvarande i aluminium – och minst lika hållbara. Tillverkningsprocessen är dessutom helt automatiserad och lämnar i princip inget spill, något som borde glädja miljömedvetna konsumenter.

Läs mer: Tyrrell P34 – sexhjulsracern från 1976

Plattformen kan bära fyra motorer. Kalluft förs från aluminiumradiatorerna i fronten genom kanaler som kylar batterierna, och den passerar sedan en diffuser som bidrar till bilens downforce.

FW-EVX-plattformen ses i dag som ett koncept, men den skulle kunna vara ett alternativ för de biltillverkare som har hamnat i elektrifieringens bakvatten. Frågan är dock om de här kunderna kommer ha råd att låta massproducera Williams exklusiva materialval, detta ovanpå priset för deras F1-batterier? Det tror företagets teknikchef.

– Fordonens effektivitet har alltid legat i fokus för Willams, oavsett om det har handlat om Formel 1 eller kundprojekt inom Williams Advanced Engineering. Det här teknikområdet, med vår filosofi kring hur man sammanför drivlinor med lättviktschassin, har potential för att ge nästa generations elfordon en rejält ökad konkurrenskraft. Genom att göra elbilar mer attraktiva för konsumenterna kan vi bidra till att accelerera deras andel, och den nytta de har på luftkvalitén, säger Paul MacNamara, teknikchef på Williams Advanced Engineering till Autoevolution.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS