Fordon

Waymos kritik: Kaliforniens hårda regler ger missvisande bild

En Waymo-bil. Foto: Grendelkhan

De aktörer som testar autonoma bilar i Kalifornien vänder sig mot delstatens krav på inrapportering. Bolagen hävdar att kraven ger en missvisande bild av självkörande teknik.

Publicerad

Med över 60 olika bolag som utvärderar självkörande fordon i delstaten är Kalifornien ledande på området. Testerna omgärdas av ett strikt regelverk. Bland annat kräver California Department of Motor Vehicles (DMV) i slutet av varje år in en rapport där respektive företag får redogöra för antalet kollisioner och tillfällen då säkerhetsföraren har fått kliva in för att ta över körningen från det autonoma systemet.

Operatörerna måste ange om en specifik frånkoppling av det autonoma systemet berodde på felaktig mjukvara, ett mänskligt misstag eller var ett medvetet val.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här