VWs dieselägare vill bli av med bilen

2016-08-31 10:09  
Under 2017 ska all fuskprogramvara i VWs europeiska bilar ha bytts ut. Foto: Pixabay

När Volkswagens amerikanska dieselbilsägare får möjligheten att antingen sälja tillbaka bilen eller få avgasfusket åtgärdat och 40000 kronor i kompensation, så väljer merparten att bli av med bilen.

475000 dieselbilar från Volkswagen sålda i USA uppges vara utrustade med den fuskprogramvara som ger bilarna högre utsläpp i verklig körning än vad som anges i miljödeklarationen.

Denna av många betecknade dieselskandal har sedan den kom till offentligheten för ett år sedan ställt till stor tumult i Volkswagenkoncernen, och tvingat företaget att avsätta mångmiljardbelopp för att på olika sätt kompensera kunder och betala böter på olika marknader.

I USA har VW gjort upp med myndigheter och konsumentorganisationer om möjligheter för berörda kunder att antingen låta VW köpa tillbaka bilen, eller att få avgastekniken justerad utan kostnad och dessutom få en bonus på omkring 40000 kronor.

Det visar sig nu, en månad efter att erbjudandet trätt i kraft, så har 210000 reagerat, och flertalet av dem vill sälja tillbaka sin bilar till Volkswagen. Det här är det dyrare alternativet för VW, men ger å andra sidan VW möjligheten att få bort bilar med fuskprogramvara från vägarna för att slippa hamna i framtida tvister med myndigheter och konsumentorganisationer, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Volkswagen har dessutom ännu inte fått avgasåtgärderna för de drabbade dieselmotorerna godkända av de amerikanska myndigheterna. Enligt Bloomberg har mer än 800000 brev skickats ut till ägare av berörda dieselbilar för att VW ska vara säkra på att få respons från så många som möjligt.

De som äger eller leasar de berörda fordonen har fram till september 2018 på sig att avgöra om de vill åtgärda bilen eller sälja tillbaka den till VW.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt