VW:s nya programvara förändrar bara labb-resultatet

2016-04-14 06:00  
Per Öhlund

De fuskdieslar som Volkswagen åtgärdat i Europa släpper i verkligheten ut lika mycket NOx som förut, visar nya tyska tester.

– Det här är exakt vad jag väntade mig, säger Per Öhlund på Transportstyrelsen.

Den Volkswagen-ägare som känt sig lurad efter avslöjandet om att företaget fuskat med utsläppsreningen på dieselmotorerna kan fortsätta att känna sig lurad.

Motorerna blir i verkligheten inte ett dugg mer miljövänliga efter att företaget åtgärdat dem. Det visar mätningar som tyska biltidningen Auto Motor und Sport genomfört på den hittills enda modell där Volkswagen åtgärdat fuskmjukvaran, pickupen Amarok.

Tidningen mätte utsläpp och  förbrukning i två identiska bilar, den ena med fuskmjukvara, som gjorde att bilen klarade utsläppsgränserna i Euro 5 när den testades i labbet, men inte på  vägen.

Den andra bilen hade fått en uppdatering av mjukvaran, som ska garantera att den alltid håller sig inom lagens råmärken.

Resultatet sammanfattas så här: Prestanda är oförändrade. Bränsleförbränningen ökade något. Och utsläppen är lika höga i den åtgärdade bilen. Utsläppet av kväveoxider är 1,5 g per kilometer, 8,5 gånger Euro 5-gränsvärdet på 0,18 g/km.

– Det här är exakt vad jag väntade mig. Under vanlig körning kommer man inte att märka någon skillnad, säger Per Öhlund, utredare på transportstyrelsen.

Men den tyska tillsynsmyndigheten KBA (Kraftfahrt Bundes–amt) har godkänt uppdateringen och säger att bilen är laglig. Hur går det ihop?

– Det betyder att den klarar utsläppsgränserna när den körs i labbet enligt den europeiska testcykeln NEDC (New European Driving Cycle), som inte har så mycket med verklig körning att göra. Det här handlar om stora dieselmotorer på 2 liter där en väldigt liten del av motorns arbetsområde används i testet. Bland annat så genomförs testet i en temperatur på mellan 20 och 30 grader Celsius. När man kör utanför testcykeln gäller inga utsläppsgränser. Det här handlar om lagen, inte om moral eller miljö.

Alltså, när man kör utanför testcykeln är motorn identiskt lika som förut. Är det verkligen lagligt?

– Ja. Den enda skillnaden mot förut är att utsläppen går ner om man i verklig körning hamnar i det temperatur/belastningsområde som täcks av testcykeln.

Kommer det att bli likadant med alla de miljoner bilar som VW ska uppdatera och rensa från fuskmjukvara?

– I Europa, ja. I USA har man en tuffare körcykel och där har myndigheterna ännu inte godkänt någon av de åtgärder som VW har föreslagit. Det är känt i EU  att nuvarande testmetod NEDC inte är bra, och det har nyligen antagits en ny, RDE (Real Drive Emissions). Men den kommer att gälla först från nästa år.

Färre än 500 åtgärdade

Det är dieselmotorer med modellbeteckningen EA189, tillverkade från modellåret 2009 till modellåret 2015, som manipulerats.

Ett litet datorprogram gör att bilen känner igen när motorn körs i ett testlabb. Bland annat kollar det om ratten och hjulen rör sig på ett sätt som den gör på landsväg. När datorprogrammet märker att bilen körs i labbet slår den på en mjukvara som optimerar motorn för att minska utsläpp av kväveoxider och partiklar. I vanlig trafik styrs motorn av en annan mjukvara som optimerar prestanda och förbrukning.

I Sverige är det 225 000 bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat med motorer i storlekarna 2,0, 1,6 och 1,2 liter som berörs. Hittills har färre än 500 åtgärdats.

Eddie Pröckl

Mer om: Volkswagen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt