VW:s nya mjukvara ska ”vaccinera” bilar mot olyckor

2020-03-19 16:07  
VW:s nya elbil ID.3. Foto: VW

Volkswagen planerar att lansera ny mjukvara i år som på sikt ska hindra tillverkarens bilar från att krocka. ”Vi vill inte ha några olyckor alls 2050”, säger strategichefen Michael Jost.

Att våra bilar blir säkrare för varje år är ingen nyhet. Och med det batteri av sensorer och teknik som nu implementeras börjar vi komma allt närmare ett trafiksystem utan olyckor. Ett företag som hoppas nå dit till 2050 är Volkswagen, som redan i år lägger grunden för ett sådant system.

Under en genomgång i Berlin berättade VW:s strategichef Michael Jost att bolaget under 2020 kommer att lansera ett nytt operativsystem, rapporterar Auto News. När detta kombineras med de senaste sensorerna och mjukvaran kommer fordon inte bara kunna undvika olyckor – de kommer kunna förutse dem och lära sig hur de ska reagera i olika situationer.

Läs mer: Volkswagen: ”Nu är priset ett argument för elbilen”

Den nya mjukvaran lanseras med elbilen ID.3, och ska enligt Michael Jost uppdateras kontinuerligt i takt med att algoritmerna förbättras.

– Hur snabbt kan data och algoritmer förbättras? Våra kunder kommer att dra nyttan av djupinlärning varje vecka och varje dag, säger han till Autonews.

Läs mer: Volkswagen avslöjar – så blir nya elbilen ID.4

Tidigare har det rapporterats om att VW har haft problem med just mjukvaran till sina ID.3 och att detta skulle hota lanseringen av elbilen. Men det här dementerades när Ny Teknik frågade generalagenten i Sverige för ett par veckor sedan.

– Vi har inga ändrade planer för leveranserna av ID.3 till svenska kunder, Planen är fortfarande leverans mot slutet av sommaren. De ID.3 som byggts hittills uppdateras kontinuerligt med senast tillgängliga mjukvara innan de kommer att levereras till kunderna, sade Marcus Thomasfolk, presschef för Volkswagen då.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt