VW redo sälja 1-litersbil

2013-02-22 13:53  

Volkswagen beslutar serietillverka en bil med en bränsleförbrukning på under 1 liter per 100 km.

VW XL1 heter modellen som ska presenteras på bilsalongen i Geneve i mars. Och nu känner sig Volkswagen redo att sätta snålbilen i serieproduktion.

För drygt tio år sedan gjorde dåvarande Volkswagens dåvarande vd Ferdinand Piëch en spektakulär resa från Hamburg till Wolfsburg i en annan enlitersbil. Ett cigarrformat fordon där två personer satt efter varandra. Men den bilen var aldrig tänkt att sättas i produktion, den skulle snarare visa på framtida möjligheter.

Nu har framtiden hunnit ikapp. XL1 är också en tvåsitsig bil, men de åkande får sitta bredvid varandra. Den låga bränsleförbrukningen når man med plug-inhybridteknik.

Ett litiumjonbatteri på 5,5 kWh driver elmotorn på 20 kW på en sträcka upp till 50 km. Sedan tar en tvåcylindrig dieselmotor på 35 kW vid och ger vid full tank på 10 liter en totalsträcka på 500 km.

Det är på denna totalsträcka man kan räkna med en förbrukning på 0,9 liter per 100 km. CO2-utsläppen hamnar på 21 g/km.

Tillsammans kan de båda drivsystemen accelerera bilen från 0 - 100 på 12,7 sekunder. Toppfarten anges till 160 km/h.

För att nå sådana prestanda har Volkswagen byggt karossen i 1,2 mm tjock kolfiberkomposit. Totalvikten ligger på 795 kg. Endast 23,2 procent kommer från järn och stål. Resten är andra metaller, kolfiberkompositer, naturmaterial m m.

En annan viktig ingrediens är bilens droppform. Den är bred framtill och smalnar av där bak. Bakhjulen är inkapslade.

Hela bilen är så låg som 1153 mm, lägre än en Porsche Boxster påpekar Volkswagen. Luftmotståndet hamnar på cw-värdet 0,189, för en konventionell bil som VW Golf ligger det på 0,27. Dieselmotorn på 800 cc, elmotorn och den sjustegade växellådan är placerade bakom de åkande.

Än så länge finns inga uppgifter om när bilen kommer till försäljning, hur stor serien blir och vad det står på prislappen. Bestämt är dock att tillverkningen ska ske i en liten serie i Volkswagens fabrik i Osnabrück, där 1800 personer även bygger Golf cabriolet och Porsche Boxster.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt