VW-chefens oro: Elektrifieringen dyrare än beräknat

2018-09-17 06:00  

Runt 20 miljarder euro har VW avsatt för sin batteristrategi. Men det kommer inte räcka för att elektrifiera hela modellpaletten – och priset är en orosfaktor.

En elektrifierad version av alla modeller. För ganska exakt ett år sedan utlovade biljätten Volkswagen att de gått på el-offensiv. Fram till 2025 skulle 80 nya elektrifierade fordon vara tillgängliga och fem år senare skulle alla modeller ha någon form av elektrifiering. Det hela gick under namnet Roadmap E, och när den utannonserades beskrevs det som ett av de största el-initiativen i branschen.

– Vi kommer leverera. Det här är inte någon vag avsiktsförklaring, det är et åtagande som från och med i dag kommer att vara mätstocken för hur vi mäter vår framgång, sa dåvarande koncernchefen Matthias Müller.

Läs mer: Volkswagen ställs inför rätta

 

Men nu, ett år senare verkar självsäkerheten inte vara riktigt där. Branschtidningen Automotive News rapporterar att Volkswagenchefen Herbert Diess i en intervju för internkommunikation säger att de öronmärkta elbilspengarna inte kommer att räcka – och att man måste skära ner än mer på utgifter för att kunna investera i framtida teknik. Detta samtidigt som man måste hantera kostnaderna av utsläppsfusket ”Dieselgate”.

– Bördan för företaget, som att få elbilar ut på marknaden, kommer att bli högre än väntat. Särskilt på grund av att våra konkurrenter har gjort flera framsteg, säger Diess i intervjun.

Läs mer: Volkswagen miljardsatsar på digitalisering

 

 

Volkswagen är dock inte ensamma om att oro sig kring kostnaderna för elektrifiering. Mercedes har även de sagt att de är förberedda på att resan från fossilt till förnybara och elektrifierade alternativ kommer att bli dyrare än först beräknat.

En av de stora osäkerheterna är batterikostnader samt att marginalvinsterna till en början kommer att vara mycket låga.

– Vi behöver högre profit för att kunna finansiera vår framtid. Fyra procent är ett minimum, fem till sex procent tillåter vissa framtidsinvesteringar – med sju till åtta procent är vi redo för kriser, säger Diess i intervjun.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt