Fordon

VW-chefens oro: Elektrifieringen dyrare än beräknat

Volkswagens vd Herbert Diess. Foto: Philipp von Ditfurth/dpa/AP/TT
Foto: Volkswagen

Runt 20 miljarder euro har VW avsatt för sin batteristrategi. Men det kommer inte räcka för att elektrifiera hela modellpaletten – och priset är en orosfaktor.

Publicerad

En elektrifierad version av alla modeller. För ganska exakt ett år sedan utlovade biljätten Volkswagen att de gått på el-offensiv. Fram till 2025 skulle 80 nya elektrifierade fordon vara tillgängliga och fem år senare skulle alla modeller ha någon form av elektrifiering. Det hela gick under namnet Roadmap E, och när den utannonserades beskrevs det som ett av de största el-initiativen i branschen.

– Vi kommer leverera. Det här är inte någon vag avsiktsförklaring, det är et åtagande som från och med i dag kommer att vara mätstocken för hur vi mäter vår framgång, sa dåvarande koncernchefen Matthias Müller.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här