VW-chefen: Dieselskandalen ett ärr i själen

2017-04-26 19:27  
Bokslut dieselgate var rubriken på ett av seminarierna på Ekotransport 2030. I panelen satt Alberto Ayala, vice vd för California Air Resources Board. Katarina Areskoug Mascarenhas, chef EU-representationen i Sverige och Sten Forsberg, chef svenska Volkswagen personbilar. Modererade gjorde Jacob Lagercrantz, 2030-sekretariatet (längst till vänster). Foto: Johan Kristensson

År 2025 kommer Volkswagen att ha kommit ur som ett starkare företag från den "totala katastrof" som dieselskandalen inneburit, sa VW-chefen på Ekotransport 2030

Dieselskandalen har kostat Volkswagen mångmiljardbelopp hittills. Det var i USA upptäckten gjordes att vissa dieselmotorers programvara manipulerats för att sänka utsläppen av kväveoxider (NOx) vid testsituationer. Vid vanlig körning var de uppemot 40 gånger högre.

På konferensen Ekotransport 2030, som hölls på onsdagen i Münchenbryggeriet i Stockholm, ordnades ett panelsamtal mellan Sten Forsberg, chef svenska Volkswagen personbilar, Alberto Ayala, vice vd för den kaliforniska miljömyndigheten Carb (California air resource board) samt Katarina Areskoug Mascarenhas, chef för EU-representationen i Sverige.

Alberto Ayala konstaterade att Kalifornien får mer än en miljard dollar efter förlikningen med Volkswagen. Pengar som bland annat ska återbetalas till kunder, investeringar i förbättrad infrastruktur och information för utsläppsfria fordon.

– Det är den största uppgörelsen vi har sett hittills i historien. Jag hoppas att det blir den sista, sa Alberto Ayala.

Varför upptäcktes fusket i USA och inte i Europa, undrade moderator Jacob Lagercrantz från 2030-sekretariatet och vände sig till Katarina Areskoug Mascarenhas.

Läs mer:

Läs mer: Efter dieselskandalen – risk för ökat slitage

Hon menade att det hon såg som en av EU:s styrkor i det här fallet blev en svaghet.

– Lagstiftning kring utsläpp bestäms på EU-nivå men respektive medlemsland ansvarar självt för uppföljningen. Vi har nu tagit sju medlemsstater till domstol för att de inte de inte haft ett bestraffningssystem på plats, eller inte utnyttjat det befintliga, sa hon och räknade upp länderna: Tyskland, Storbritannien, Tjeckien, Litauen, Luxemburg och Spanien.

VW-chefen Sten Forsberg fick frågan hur han såg tillbaka på skandalen.

– Den är ett ärr i själen. Men vi ser också vilken turbofart den gett förändringen. Så mycket händer just nu. År 2025 kommer vi att ha kommit ur den totala katastrofen som ett starkare företag, sa han och nämnde koncernens nya strategi som innebär att man kommer att ha fler än 30 olika elbilar på marknaden samma år.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Johan Kristensson

Mer om: Volkswagen Diesel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt