Vrålåk i vägrenen

2011-03-04 12:49  
Arbetsmaskinen TamCraft kan arbeta horisontellt på en sluttande vägren.

Den kör i skarp lutning, på järnvägsräls, i vägrenen och kliver över hinder.

TamCraft började som ett projekt för att konstruera den ultimata vägarbetaren. Ett fordon som kan köra i ojämn terräng samtidigt som förarhytten hålls horisontell. Maskinen har utvecklats till ett sexhjuligt vägmonster där varje hjul justeras individuellt i höjdled.

Varje år ska 9 810 mil statlig väg tas om hand i Sverige. I sidoområdena ska vägräcken och vägmärken underhållas, och sly röjas. Vägarbetare har tidigare varit hänvisade till att jobba från den fil som är närmast vägrenen, vilket leder dels till kostsam omdirigering av trafik och dels till olyckor. Istället för att arbeta på vägbanan ska TamCraft göra sitt jobb från vägrenen där den inte stör trafiken.

Roland Andersson, professor i innovationsteknik, har tagit fram en behovsanalys som underlag för projektet. I den slås det fast att TamCraft kan minska arbetsplatsrelaterade trafikolyckor med uppemot 20 procent och spara in 42,5 miljoner per år för vägunderhåll.

Trafikverket har tidigare försökt använda pistmaskiner utrustade med klippaggregat för att få bukt med sly vid sidan om vägbanan. De visade sig vara för svaga för uppgiften och hade svårt att ta sig förbi vägräcken och vägtrummor. Trafikverket initierade därför det nya projektet med sikte på att ta fram ett specialbyggt fordon från grunden.

Under arbetets gång har fler möjligheter öppnats för det terränggående fordonet. Karossen kan nämligen utrustas med olika verktyg som passar skilda uppgifter. Karin Gustavsson är konstruktör på företaget Timars Svets & Smide, som står för det handgripliga byggandet av TamCraft. Hon tror att TamCraft bland annat skulle kunna användas som utryckningsfordon.

- Eftersom den kan ta sig fram i terräng som andra inte klarar, så skulle den passa för räddningsarbete på svåråtkomliga platser, säger Karin Gustavsson.

För att kättra över 70 centimeter höga vägräcken lyfter fordonet ett hjul i taget och kliver över. Men det är inte staketen som är den största utmaningen i projektet. Det unika med den patenterade hjulkonstruktionen är att den håller förarhytten horisontell även när marken lutar.

Karossen kommer att utrustas med sensorer som känner av skrovets position och markens struktur. För att överföra denna information till styrsystemet har projektet tagit in kompetens från Umeås universitet och företaget Oryx Simulations.

Universitetet ska stå för mjukvaran som koordinerar hjulen så att förarhytten hålls på plats. Oryx Simulations arbetar med att ta fram en simulator för TamCraft så att styrsystemet kan testas och förbättras under arbetets gång.

Projektledare Mikael Hellsten tror att en första prototyp kan stå klar till årsskiftet och att det kommer dröja minst ett år till innan fordonet rullar längs vägarna. 

TamCraft

Maskinen ska kunna köra i 70 km/h på vägar. Den stannar till och tar sig över vägräcket på cirka 30 sekunder och kan sedan förflytta sig i upp till 10 km/h under arbete i sidområdet.

TamCraft är fordonets arbetsnamn och kan komma att ändras framöver. Namnet kommer från TAM Craft, företaget som har bildats kring patentet.

Under 2010 har 104 olyckor i samband med vägarbete inrapporterats till Trafikverket. Sammanställningen för året är ännu inte klar, så antalet olyckor kan i själva verket vara högre.

Sara Engström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt