Volvosatsar på smartare användning av batterier

2021-01-28 11:48  
Volvo FL Electric Foto: Volvo

Batterier som gjort sitt i en ellastbil behöver inte slängas, utan kan användas till annat. Det hoppas Volvokoncernen kunna uppnå med sitt nya affärsområde Volvo Energy. Det handlar både om hållbarhet och att tjäna pengar.

Det nya affärsområdet ska arbeta med hanteringen av batterier och erbjuda laddningsinfrastruktur till kunder.

– Vår ambition är att erbjuda våra kunder de mest konkurrenskraftiga lösningarna när det handlar om elektrifiering, inklusive batterier och laddningsinfrastruktur. Med Volvo Energy tar vi ett helhetsgrepp över hela livscykeln, säger Volvokoncernens vd Martin Lundstedt i ett pressmeddelande. 

Volvokoncernen arbetar i dag med elfordon och maskiner i en mängd sektorer, från bussar och lastbilar till grävmaskiner och hjullastare. Förhoppningen är att miljöpåverkan ska minska genom att de batterier som tjänat ut i exempelvis en lastbil ska kunna få ett nytt liv i ett annat användningsområde. Volvo nämner i pressmeddelandet lagring av energi i fastigheter eller vid elproduktion som två exempel. 

– Det är både en affärsmöjlighet och ett sätt att bidra till byggandet av den cirkulära ekonomin och det fossilfria samhället, säger Martin Lundstedt.

Läs mer: Svenska vätgasstrategin: 8 GW produktionskapacitet till 2045

Volvo Energy ska dels tillhandahålla batterier till resten av företaget, men också sälja använda och renoverade batterier till andra kunder. 

Volvo kunde på torsdagsförmiddagen inte svara på Ny Tekniks mer konkreta frågor om hur batterihanteringen ska gå till. Bolaget hänvisar till att projektet är i uppstartsfasen och att mer information kommer. 

Läs mer: Glöm räckviddsångest – här är elbilarna som tar dig längst på en laddning

Henning Eklund

Mer om: VOLVO ellastbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt