Fordon

Volvos svänghjul utmanar elhybriden

Svänghjulsenheten ihopbyggd med koppling och transmission väger 60 kg. Enheten ger upp till 80 hästkrafter extra. Foto: Volvo
Svänghjulet är tillverkat av kolfiber och väger 6 kg. Det roterar vid max 60000 rpm. Foto: Volvo

Med svänghjulsteknik hämtad från Formel 1 utmanar Volvo elhybriderna. Tekniken lovar bränslebesparing och extra effekt till en fjärdedel av kostnaden för en elhybrid. Ny Teknik har provkört tekniken i en testbil från Volvo.

Publicerad

- Egentligen får du inte köra fortare än 70 här, säger Mathias Jörgensson.

Men det är inte hastighetsmätaren jag tittar på utan en stapel som visar hur mycket energi jag laddar upp i svänghjulet. Över backkrönet, lätt motorbroms i nerförsbacken, stapeln växer, lätt högersväng, ner med gaspedalen, stapeln smälter ihop och ah, en tydlig kickdowneffekt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här