Fordon

Volvos ödesmotor

Jan-Erik Larsson.
Jörgen Brynne.
Johan Lundmark.
VEA, Volvo Engine Architecture, har ackumulerat över 100 000 timmars provning i riggar. Motorerna går igenom olika provcykler på mellan 400 och 2 000 timmar, och sedan vagnprov på mellan 5 000 och 15 000 mil. Motorn på bilden är från en förserie i Skövde. Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson
Foto: Lars Andersson

Volvos nya VEA är så nära man kommer en modern enhetsmotor. Samma 2-liters fyra ska sitta i alla modeller. Till och med i yttersta premium. När den presenteras i höst är det mycket som står på spel för Volvo.

Publicerad

För sju år sedan togs beslutet att utveckla en ny, egen Volvomotor. Ford ville sälja Volvo som en komplett bilfabrik, med egen motorkonstruktion och tillverkning.

För sex år sedan togs beslutet att det skulle vara en fyrcylindrig motor till alla bilmodeller. Miljöskäl spelade in, men också det faktum att Volvo är för litet för att mäkta med flera parallella motorprojekt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här