Volvos nya lyxmodell – med norrsken och doftcentral

2018-04-24 14:18  
Foto: Volvo

Ett tillval för lyxlirare eller bara för de med längtan efter Norrland? På bilsalongen i Peking visar Volvo upp sin specialversion. ”S90 Ambience Concept kommer stärka vårt varumärkes premoiumvärden”, säger Martin Andersson på Volvo Cars.

Volvo har länge strävat efter att ses som en viktig spelare i premiumsegmentet. Tiden då man modellerna kallades för sossecontainer är förbi och strategin nu är att kila in sig som bland direktörsvagnarna från tyska trion Audi, BMW och Mercedes.

Och det är i detta spår som Volvo nu lanserar S90 Ambience Concept – en vidareutveckling av den tresitsiga toppmodellen Excellence.

Precis som modellen den baseras på är Ambience Concept riktad mot personer med privatchaufför, och här får passagerarna möjligheten att anpassa bilens atmosfär. Hurdå? Jo, dels genom att få en visuell projektion i taket och dels få både ljud och doft att harmonisera med detta.

Läs mer: För första gången: Svenskutvecklat blir Årets bil

De olika teman man kan få är: nordiskt ljus, skandinavisk skog, svansjön, skärgård, regn, natt samt frihet. Enligt Volvo ska vart och ett av teman skapa ”distinkt atmosfär som sträcker sig från avkopplande till uppfriskande”.

– Ambience Concept omdefinierar lyx genom att ta det bortom materialval för att skapa en bil som skapar en koppling till dina sinnen. Designen utforskar sinnesstämningen hos de åkande och gör att de kan påverka sitt humör och välbefinnande, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.

Projektionerna synkroniseras med ljud samt fyra olika dofter som avges från en dosa i mittkonsolen.

Bilen har än så länge etiketten ”koncept”, men Volvo avser att göra verklighet av det. Detta för att vässa sitt utbud på den viktiga kinesiska marknaden. Och i smogplågade storstäder är möjligheterna att kunna erbjuda en ren nordisk atmosfär tänkt att bli en marknadsvinnare.

– Ambience Concept har främst tagits fram för den kinesiska marknaden och erbjuder en kontrast till Kinas ibland hektiska stadsmiljöer, säger Martin Andersson, Senior Commercial Product Manager på Volvo Cars avdelning för specialfordon, som ansvarar för Excellence-serien.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt