Volvos ingenjörer: - Volvo hör hemma i Europa

2009-08-17 11:22  

Ännu har inte finansiärerna i det nya Volvokonsortiet, registrerat under namnet Konsortium Jakob AB, trätt fram. Men Peter Larsson på Sveriges ingenjörer säger att det kommer att klarna inom kort.

- Det kommer inte att vara några problem att få fram kapital. Det är tillräckligt stort intresse för vår lösning, säger Peter Larsson i en intervju i SR P1 Morgon på måndagen.

Peter Larsson är samhällspolitisk talesman för fackförbundet Sveriges Ingenjörer och den som utåt företräder det Konsortiet Jakob AB, som är berett att köpa ut Volvos personbilstillverkning från Ford.

Initiativtagare är fackklubbarna på Volvo Cars, med Magnus Sundemo, klubbordförande för Akademikerna-Sveriges ingenjörer, i spetsen.

- Det finns en stark uppslutning på hemmaplan för en svensk lösning, säger Peter Larsson i radioinntervjun.

- Här vet man vad bilindustrin betyder för svensk ekonomi, här finns starka traditioner, en industriell kompetens, ett globalt kunnande och ett nätverk i Europa, säger han.

Varning för kulturkrockar
Facket på Volvo har tidigare sagt att man är tveksam till ett kinesiskt ägande eftersom det skulle skapa oro hos Volvos underleverantörer.

Och Peter Larsson säger i radiointervjun att man inte får underskatta kulturskillnaderna varken österut eller västerut.

- Det har vi sett under de år som Saab och Volvo varit USA-ägda. Tidsskillnaderna är en viktig faktor som skapar problem. Det kan man inte bortse ifrån. Kulturella skillnader som hierarkier är en annan faktor som man måste räkna med, säger Peter Larsson.

Europas bilindustri har gått bäst
Hans analys är att Volvo skulle klara sig bäst med ett europeiskt ägande.

- De senaste tio årens utveckling har visat att det har gått riktigt bra för europeiska biltillverkare med europeiska ägare medan det har gått riktigt dåligt för europeiska biltillverkare med amerikanska ägare, säger han.

Vilka är investerarna?
Peter Larsson säger i intervjun att nyheten om konsortiet kom ut i medierna litet för tidigt. Därför vill han inte avslöja något om vilka som står bakom.

- Vi har arbetat hela året med det här förslaget och det ligger ett gediget arbete bakom. Jag vill dock inte gå in på vilka investerare som är aktuella men det är ett tillräckligt stort intresse för projektet för att vi ska gå vidare, säger han i intervjun med P1 Morgon.

Gamla Volvo är inte intresserat
Men några av de tänkbara intressenter som nämnts i medierna är inte aktuella, enligt Göteborgspostens bilreporter Stephan Lövgren, som också intervjuas i radioprogrammet.

- Varken AB Volvo eller Volvohandlarna ärr intresserade av att gå in som ägare. De uttrycker sympati med idén, men är ointresserade av ett ägande, säger Stephan Lövgren.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt