Volvos framtidshopp byggs i Europa

2008-12-02 23:00  

Nu höjs allt fler röster för att staten ska gå in och rädda Saab och Volvo. Men hur svensk är egentligen svensk bilindustri?

Volvo, Saab och de andra fordonstillverkarna klarar inte av att bygga bilar utan underleverantörerna.

I dag står leverantörerna för nästan 70 procent av förädlingsvärdet i bilarna.

Och dagens underleverantörer är inte små verkstäder i Gnosjö och Moheda, som svetsar plåtbitar och skruvar ihop smådelar.

Branschen domineras av ett sextiotal stora koncerner, med verksamhet över hela världen.

- De svenska underleverantörerna levererar bara 20-25 procent av innehållet i svenska bilar, säger Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen.

Titta på bilden här intill. Den visar ett av Volvos största framtidshopp, stadsjeepen XC60.

I dagsläget finns modellen med två mindre dieslar och en starkare och törstigare bensinmotor (som inte säljs i Sverige).

Snart kommer XC60 i en variant med enbart framhjulsdrift och starkare, men samtidigt snålare dieselmotor.

Men den mellanstora stadsjeepen kommer inte att tillverkas i Torslanda. Den byggs i Volvos fabrik i Gent i Belgien.

Där kommer också Volvos framtidssatsning på bränslesnåla smådieslar (DRIVEe-programmet med C30, S40 och V50) att byggas.

Tittar man dessutom på vilka som levererar delar till XC60 så ser man att bilen inte bara tillverkas utomlands - en stor del av komponenterna kommer dessutom från utländska underleverantörer.

De tillverkar delarna i XC 60

Röchling – tillverkar plastskydd som styr luftströmmarna i bilen, ingen tillverkning i Sverige

Stablius – gasfjädring, ingen tillverkning i Sverige

Witte – baklister, dörrstängning, ingen tillverkning i Sverige

HellermannTyton - fästen, ingen tillverkning i Sverige

Rieter – ljudisolering och annan isolering, ingen tillverkning i Sverige, bara ompackning

Cooper-Standard Automotive/Metzeler – tätningar, ingen tillverkning i Sverige

Inredning:

Yazaki – instrumentbräda, ingen tillverkning i Sverige

Borgers – bagageutrymmen, tillverkning i Göteborg

Kostal – fönsterreglage, lås till bakluckan, centrallås, ingen tillverkning i Sverige,

Rieter – matta, musikanläggning, ingen tillverkning i Sverige

Scherer & Trier – trösklar och andra plast- eller aluminiumdetaljer, ingen tillverkning i Sverige

Faurecia – instrumentbräda, tillverkar grenrör och katalysatorer i Sverige.

Dörrar:

Benecke-Kaliko, stoppning, ingen tillverkning i Sverige

Brose – tillverkar dörrsystem i Göteborg

Witte – dörrhandtag, ingen tillverkning i Sverige

Faurecia, dörrbeklädnad, tillverkar grenrör och katalysatorer i Sverige.

Stöldskydd:

Witte – lås till bakluckan, ingen tillverkning i Sverige

Continental – passivt säkerhets- och startsystem, elektroniskt låssystem, stöldskydd för stereon, ingen tillverkning i Sverige

Avgassystem:

Paragon – sensor för luftkvalité, ingen tillverkning i Sverige

Emcon – partikelfilter och katalysator, ingen tillverkning i Sverige

Faurecia - grenrör och katalysatorer i Torsås

Norma – avgasåterföring, ingen tillverkning i Sverige

Bränslesystem:

TI Automotive – tank, tillverkning bränslerör i Sverige

Alfmeier – påfyllningsventil, ingen tillverkning i Sverige

Continental – bränslepump, ingen tillverkning i Sverige

Säten:

Benecke-Kaliko – konstläder, ingen tillverkning i Sverige

Brose – stolsinställning, tillverkar dörrsystem i Sverige.

HellermannTyton, fästen, ingen tillverkning i Sverige.

Johnson Controls, säten, tillverkar inredning i Sverige.

Hjulupphängning:

Kamax – fästelement, ingen tillverkning i Sverige

FAG – hjullager, ingen tillverkning i Sverige

ZF – komponenter till hjulupphängningen, ingen tillverkning i Sverige

Thyssen Krupp Bilstein – fjädring, bak, ingen tillverkning i Sverige

Continental – kilometerräknare, dämparstyrning, ingen tillverkning i Sverige

Fönster och speglar:

Saint-Gobain Sekurit, vindruta, sidorutor, bakruta, backspegel, tillverkar sidorutor i Sverige

Flabeg , yttre spegelglas, ingen tillverkning i Sverige

Airbagssystem:

Continental, system för styrning av krockkudde, ingen tillverkning i Sverige

Navigation och radio:

Denso – navigationsstyrning, ingen tillverkning i Sverige.

Delphi – antennsystem, arbetar med design och utveckling av elkablage i Trollhättan.

Vindrutetorkare:

Kautex Textron – system för rengöring av vindrutor, ingen tillverkning i Sverige

Valeo – torkarsystem för bakruta, ingen tillverkning i Sverige

Bosch, torkarsystem, ingen tillverkning i Sverige

Continental – spolmunstycken till framrutan, ingen tillverkning i Sverige.

Belysning:

Hella - läslampor, ingen tillverkning i Sverige

Valeo - lysdioder och strålkastare, ingen tillverkning i Sverige

Continental – strålkastarrengöring, ingen tillverkning i Sverige

Bromssystem:

Alfmeier – ventiler och ledningar till bromssystem, ingen tillverkning i Sverige.

Continental – intelligent antisladdsystem, bromskraftförstärkare, komponenter till bromsar, ingen tillverkning i Sverige.

Federal- Mogul – bromsklossar, ingen tillverkning i Sverige

Hjul och däck:

Hayes Lemmerz – stålfälgar, ingen tillverkning i Sverige

Borbe – aluminiumfälgar, ingen tillverkning i Sverige

ATS – hjul, ingen tillverkning i Sverige

Pirelli – däck, ingen tillverkning i Sverige

Continental – däck och lufttryckssystem, ingen tillverkning i Sverige.

Lack:

BASF Coatings – dopplackering, grundlack, ingen tillverkning i Sverige

Motor och tillbehör:

Röchling – lufttillförsel, ingen tillverkning i Sverige.

Kamax - motorfästen och hjulbultar, ingen tillverkning i Sverige.

Castrol – motorolja, tillverkning i Sverige.

INA (Schaeffler) – rullningslager, ingen tillverkning i Sverige.

Elring Klinger, cylinderhuvuden, motorpackningar, ingen tillverkning i Sverige.

HellermannTyton, buntband och fixeringar, ingen tillverkning i Sverige.

Borg Wagner, turboladdare, ingen tillverkning i Sverige

Norma – slangklämmor, tillverkning i Anderstorp.

Freudenberg – tätningar, ingen tillverkning i Sverige.

Thyssen Krupp, vevaxlar och kamaxlar, ingen tillverkning i Sverige.

Titan Engine Cooling (f d Valeo Cooling Systems), kylare, tillverkning i Sverige

Bosch, insprutningssystem, ingen tillverkning i Sverige

Continental, motorstyrning, ingen tillverkning i Sverige

Federal Mogul – kolvringar, ingen tillverkning i Sverige.

Elsystem och elektronik:

Hella – relä och gaspedalsensorer, ingen tillverkning i Sverige.

HellermannTyton, buntband och fixeringar, ingen tillverkning i Sverige.

Bosch, generatorer, ingen tillverkning i Sverige

Continental, döda vinkel-kamera och Bluetooth telefonmodem, ingen tillverkning i Sverige.

Växellåda och drivlina:

Castrol, växellådsolja, tillverkning i Sverige.

INA (Schaeffler) – synkroniseringskomponenter, ingen tillverkning i Sverige.

LuK (Schaeffler), kopplingslameller, ingen tillverkning i Sverige.

Getrag – växellådor och bakaxlar, tillverkning med 65 anställda i Sverige.

GKN Driveline, drivlinekomponenter, 60 anställda i Norden.

FTE (Schaeffler) kopplingscylindrar, ingen tillverkning i Sverige.

Norma – slangklämmor, tillverkning i Anderstorp.

Freudenberg – tätningar, ingen tillverkning i Sverige.

Hoerbiger - lameller för fyrhjulsdrift, växelsynkronisering, ingen tillverkning i Sverige.

Hirschvoger - axlar till växellåda och drivlina, ingen tillverkning i Sverige.

Continental, styrning för haldexkoppling, ingen tillverkning i Sverige.

Hjulupphängning:

Pentosin - hydraulolja, ingen tillverkning i Sverige.

Eaton – hydraulkopplingar, ingen tillverkning i Sverige.

ZF Lenksysteme – servoelektronik, ingen tillverkning i Sverige.

Thyssen Krupp – hjulupphängsningsdamasker, ingen tillverkning i Sverige.

Värme- och kylsystem:

Webasto - ingen tillverkning i Sverige.

Källa: Automobilwoche

Jonas Hållén

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt