Fordon

Volvos autonoma dumper testas storskaligt i stenbrott – ”Komplett flotta”

Volvon är den första autonoma och batteridrivna transportlösningen avsedd för dagbrott och cementindustrin som har fått en CE-certifiering. Foto: AB Volvo

Holcim Schweiz ska utvärdera hur Volvo Autonomous Solutions förarlösa dumper TA15 klarar av fullt ansvar i bolagets kalkstensbrott.

Publicerad

Fordonet använder lidar, radar samt gps för att orientera sig och flera exemplar seriekopplas för att bilda tåg. Den autonoma, batteridrivna dumpern är byggd för terrängtransporter, med den angivna transportkapaciteten 15 ton.

Volvo Autonomous Solutions står bakom utvecklingen av TA15. Nu ska de tillsammans med Holcim Schweiz utvärdera hur dumpern fungerar i bolagets kalkstensbrott Gabenchopf i Siggenthal.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här