Volvon laddas med induktion

2013-10-24 10:47  

På 2,5 timmar kan en Volvo C30 Electric laddas utan sladd med hjälp av induktion. Det visar tester från ett forskningsprojekt som genomförts i Belgien.

Många tillverkare utvecklar lösningar för trådlösladdning av elfordon. Nyligen rapportera de till exempel Ny Teknik om elbussar i Sydkorea som laddas direkt från vägen.

Nu rapporterar Volvo Personvagnar om lyckade försök med att ladda en Volvo C30 Electric utan sladd med hjälp av induktion.

Enligt Lennart Stegland, ansvarig för elektriska drivsystem, visade testerna att bilens batterier kunde laddas med 24 kWh utan sladd på 2,5 timmar.

- Induktiv laddning har stor potential. Den trådlösa tekniken är ett bekvämt och effektivt sätt att överföra energi. Vår studie tyder också på att det är en säker metod, säger han i ett pressmeddelande från Volvo.

- Det finns ännu ingen gemensam standard för induktiv laddning. Vi kommer att fortsätta med vår forskning och utvärdera möjligheten att använda tekniken i våra hybrid- och elbilsprojekt, tillägger han.

Testet var en del i ett forskningsprojekt i Belgien där Volvo deltagit tillsammans med bland annat Bombardier Transportation och busstillverkaren Van Hool. Projektet finansierades också delvis av den flamländska regeringen.

Vid induktiv laddning används ett elektromagnetiskt fält i stället för en kabel för att överföra energi mellan två objekt.

- Med induktiv laddning är det bara att placera bilen över en laddstation, så startas laddningen automatiskt. Vi är övertygade om att detta är en av de faktorer som kan öka kundernas acceptans av eldrivna fordon, säger Lennart Stegland.

Men det finns även andra metoder. Bland annat Toyota har satsat på en trådlös teknik som bygger på magnetisk resonans och som utvecklats av MIT-avknoppningen Witricity i Boston.

I går meddelade Witricity att man tagit in 25 miljoner dollar i nytt riskkapital från bland annat halvledarföretaget Intel. Pengarna ska användas för fortsatt utveckling och marknadsföring företagets teknik för trådlös laddning av fordon. Förutom med Audi samarbetar Witricity med Audi och Mitsubishi.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt