Fordon

Volvoingenjörernas PR-kupp

Magnus Sundemo, ordförande i Akademikerna/Sveriges Ingenjörer på Volvo Cars, tog alla medel till buds för att få regeringen att lyssna på Volvoingenjörernas förslag. Foto: Lars Anders Karlberg
Näringsminister Maud Olofsson gillade vad hon såg och vad hon fick höra om Volvos nya miljöbil som tagits fram på fritiden av Volvos ingenjörer. Foto: Lars Anders Karlberg
Statsminister Fredrik Reinfeldt fångades också in utanför Regeringskansliets nya lokaler på Mäster Samuelsgatan, men han duckade för konkreta Volvofrågor. Foto: Lars Anders Karlberg
Miljöminister Andreas Carlgren fick också höra Magnus Sundemos budskap: "Skingra inte ingenjörskompetensen på Volvo. Vi kan göra bra miljöbilar". Foto: Lars Anders Karlberg
Volvoingenjörerna Magnus Sundemo, Dan Blomgren och Christian Grante tog sin miljö-Volvo upp till Regeringskansliet i Stockholm för att berätta om Volvoandan.
Näringsminister Maud Olofsson och Volvoingenjörernas klubbordförande Magnus Sundemo har träffats ganska många gånger den senaste tiden. Nu handlar det om att ta tillvara utvecklingsingejörernas kompetens.
Ny Tekniks reporter Lars Anders Karlberg fick också chansen att provsitta bilen som kan bli Volvos räddning. Allt arbete som lagts ned kan tas tillvara för serieproduktion av nya miljöbilar – om Volvo kan räddas ur krisen.
Under ledning av Ulf Nordström har Volvos ingenjörer, med konventionell teknik, modifierat en standard-V50 på 11 punkter och fått ned koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning till rekordlåga nivåer.
Med små medel har man effektiviserat aerodynamiken, bland annat genom att stänga luftinsläppet genom grillen samt byta däck och fälgar. Motorn och växellådan har också optimerats.
Näringsminister Maud Olofsson gillade miljö-Volvon och storyn bakom. Hon sade att regeringen håller dialog med Ford för att bevaka Volvos intressen.
Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson hade inga konktreta löften med sig till Volvoingenjörerna, men sade att regeringen jobbar för en miljöbilsoffensiv i Europa.

- Vi håller koll på Ford och Volvo, sade näringsminister Maud Olofsson när hon i dag pr-kuppades in i den nya supersnåla V50-bil som Volvos ingenjörer tagit fram på friditiden när Volvoledningen sov.

Publicerad

En efter en fångades i dag statsministern, näringsministern, miljöministern och arbetsmarknadsministern in utanför Regeringskansliet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Där hade den fackliga organisationen Sveriges Ingenjörer parkerat den uppmärksammade V50-Volvo som visades upp på Parismässan för två veckor sedan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här