Volvo visar nya laddhybridbussen

2014-09-01 14:01  
Större delen av bussturen med Volvos laddhybridbuss ska kunna gå med eldrift. Laddningen sker vid ändhållplatserna. Foto: Volvo Buss

Laddhybridbussen Volvo 7900 Electric Hybrid är nu klar för serieproduktion och visas på fordonsmässan IAA i Hannover i september.

Svenska och andra europeiska städer har redan beställt den nya laddhybriden som minskar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med 75 procent jämfört med en dieselbuss.

Tre laddhybridbussar har testats i flera år i Göteborg. Resultaten visar på stora bränslebesparingar, betydligt mer än för hybridbussar som inte laddas från nätet.

Laddhybriderna trycker i sig el vid ändhållplatserna. Sex minuter räcker för att ge upp till 7 - 8 kilometer ren eldrift. Ofta är bussträckorna i storstäder bara omkring 10 km långa.

Jämfört med prototyperna som testats, där strömavtagaren fällts upp från busstaket, sitter nu strömmataren på en stolpe vid laddstället. Det spar vikt i bussen.

Batteriet i de serietillverkade bussarna har kapaciteten 19 kWh, men tack vare ny kylteknik har vikten reducerats jämfört med prototypbussarnas batterier. Spänningen är 600 volt. Elmotorn har maxeffekten 150 kW, kontinuerlig 70 kW, och vridmomentet 1200 Nm.

Andra nyheter jämfört med prototypbussarna är att de serieproducerade är anpassade för lågeffektladdning vid parkering i depån under natten. Det ökar livslängden på batteriet.

Dessutom går det att via gps styra när bussen ska gå på enbart eldrift, exempelvis i stadsområden med extra känslig miljö. Ljudnivån vid laddhybridbussarna ligger på 65 decibel, alltså i nivå med normal samtalston.

Dieselmotorn klarar utsläppskraven från Euro 6. Det är en fyrcylindrig Common railmotor på 5,1 liter som ger 177 kW och vridmomentet 918 Nm vid 1200 - 1600 rpm.

Med den här typen av fordon börjar Volvo sälja bussar på ett nytt sätt. Man säljer en helhetslösning inklusive laddinfrastruktur. I sådana paket ingår även andra leverantörer, exempelvis har Volvo tecknat avtal med ABB om snabbladdningssystem för elfordon.

Stockholm, Hamburg och Luxemburg är några städer som får laddhybridbussar 2014 och 2015. Serieproduktion drar igång 2016.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt