Fordon

Volvo tuffar till sig

Volvo Concept Coupé Foto: Volvo

Med Concept Coupé vill Volvo ändra bilden av varumärket som slätstruken vaniljglass till någonting fräckare, och hämtar inspiration från sportbilen P1800.

Publicerad

En P1800 för den nya generationen, säger Volvo PV i ett pressmeddelande. För presentationen står Volvos designer Thomas Ingenlath som arbetar ett år vid företaget. Det är han som talat i termer av vaniljglass, som kännetecken för dagens bilar, och någonting fräckare för morgondagens.

Man har hämtat mycket inspiration från en Volvo med ikonstatus, sportbilen P1800, som tillverkades åren 1961 - 73. Ritad av Pelle Petterson, som då jobbade hos italienska karossfirman Frua, och med en framträdande roll i brittiska tv-serien Helgonet, fick bilen en tydlig plats i bilhistorien. De låga svepande linjerna och kylargrillen har likheter med den över 50 år gamla sportbilen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här