Volvo tjänar på Gripens Norgeflopp

2011-05-09 15:26  

Medan Saab deppar över att Norge valt det amerikanska stridsflygplanet F-35 i stället för svenska Jas 39 Gripen firar man i dag på Volvo Aero.

Volvo Aeros norska dotterbolag har nämligen skrivit ett treårskontrakt med den amerikanska motortillverkaren Pratt & Whitney, som ska leverera motorn F-35.

I dag var det en ceremoni på det norska försvarsdepartementet i Oslo då kontraktet mellan Volvo Aero och Pratt & Whitney undertecknades.

Avtalet är värt 3 miljoner dollar och gäller tillverkning av brännkammarhuset i motorn som har beteckningen F135.

Brännkammarhuset ärr den del i motorn som sprider och reglerar luftflöde och ser till att brännkammaren fungerar så effektivt som möjligt, uppger Volvo Aero i ett pressmeddelande på måndagen.

Volvo Aero Norge är även den enda tillverkaren av axlar till lågtrycksturbinen för F135 och en utvärdering pågår om tillverkning av andra komponenter.

- Om man ser till programmets livslängd finns det en mycket stor potential i det här avtalet. Tillverkningen av F135-motorn förväntas att fortsätta fram till år 2040, säger Fredrik Fryklund, informationschef på Volvo Aero Corporation i Trollhättan till Ny Teknik.

Tillverkningen i Trollhättan berörs dock inte av det här avtalet, men det genererar ändå omsättning som påverkar hela Volvo Aero-gruppen.

F-35 tillverkas av amerikanska Lockheed Martin, som köper motorn från Pratt & Whitney medan Gripen Next Generation tar sin motor från konkurrerande General Electric.

F-35 kallas omväxlande Joint Strike Fighter och Lightning II.

Joint Strike Fighter kallas det efterssom det har samprojekterats tillsammans med en rad länder som satsat utvecklingspengar i projektet, bland annat Norge.

Volvo Aero Norge

Volvo Aero i Kongsberg i Norge är sedan den 1 april i år helägt av Volvo Aero Corporation Då köpte man Pratt & Whitneys 22-procentiga andel.

Volvo Aeros norska bolag hette från början Norsk Jetmotor AS och tillverkade motorer till det norska försvarets amerikanska F-16-plan.

1999 köpte Volvo Aero in sig i Norsk Jetmotor AS i Kongsberg i Norge och fick en ägarandel på 66 procent.

Övriga delägare var franska Snecmas och amerikanska United Technologies Corporation genom sin Pratt & Whitney-division.

Ganska snart köpte Volvo Aero ut Snecmas och ökade ägandet till 78 procent.

Och den 31 mars i år tog Volvo Aero också över Pratt & Whitneys del i företaget.

Volvo Aero Norge tillverkar komponenter både till civila och militära flygmotorer. Företaget har cirka 520 anställda.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt