Volvo till Detroit med ny plug-in-hybrid

2012-01-09 11:37  

Den här veckan inleds den stora bilmässan i Detroit. Volvo Personvagnar åker dit med XC60 som fyrhjuldriven laddhybrid med både bensinmotor och elmotor. Se bildspelet ovan.

Volvo Personvagnar kör hårt med sin nya laddhybridteknik med två motorer – en förbränningsmotor och en elmotor. Med båda inkopplade ger det fyrhjulsdrift.

Först ut är kombinationen dieselmoter-elmotor i Volvo V60. Förhandsbokningarna har redan börjat och till hösten drar tillverkningen igång i Torslandafabriken.

Nu visar man också upp kombinationen bensinmotor-elmotor förpackad i Volvo Personvagnars lilla stadsjeep XC60.

Premiären blir på Detroit Auto Show som inleds i dag och i morgon med visningar för pressen och senare i veckan för branschen. Först till helgen öppnas bilmässan för allmänheten.

Framhjulen på XC60 Plug-in Hybrid Concept drivs av en fyrcylindrig, turboladdad bensinmotor från den kommande motorfamiljen Volvo Environmental Architecture VEA.

Motorn har 280 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 380 Nm.

Även den åttastegade växellådan är nyutvecklad.

Den nya motorn kan bli en snackis i Detroit. Den nya motorfamiljen innehåller bara fyrcylindriga motorer, men i kombination med elmotorer och annan teknik ska de i vissa fall ha samma prestanda som dagens sexor, enligt Peter Mertens, chef för forskning och utveckling på Volvo Personvagnar.

- Samtidigt blir förbrukningen lägre än i nuvarande fyrcylindriga motorer, säger han i ett pressmeddelande.

Den bil som visas upp i Detroit i morgon har fått beteckningen T8 på bakluckan.

- Det är för att understryka att de båda motorerna tillsammans ger 350 hästkrafter, en prestationsnivå som brukar vara vikt för åttacylindriga motorer, säger Peter Mertens.

Den centrala styrenheten för den elektriska fyrhjulsdriften fördelar kraften mellan de bensindrivna framhjulen och den eldrivna bakaxeln.

VEA-motorerna

Volvo Environmental Architecture är en modulserie diesel- och bensinmotorer. Alla har direktinsprutning och alla har turboladdning. Förbränningsrummen är på 500 kubik per cylinder som standard.

Standardmotorn är fyrcylindrig men modulerna kan användas för att också bygga trecylindriga motorer.

Bensinmotorn i XC60 Plug-in Hybrid Concept har varken konventionell startmotor eller generator utan en integrerad startmotor och generator, ISG, kopplad till vevaxeln mellan motorn och växellådan. Den tekniken ger 45 extra hästkrafter under accelleration.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt